The problematisation of Romantic genius in Peter Ackroyd’s The Casebook of Victor Frankenstein


Creative Commons License

Ayyıldız D.

RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, sa.37, ss.1250-1260, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Postmodern ve metinlerarası bir roman olan Peter Ackroyd’un Victor Frankenstei’ın Vaka Defteri metni, Mary Shelley’in çığır açıcı romanı Frankenstein ya da Modern Prometheus’u yeniden tasavvur ederek yeniden yazar ve Ackroyd, başlıkta adı geçen roman karakteri Victor Frankenstein’ı Mary Shelley’nin romanını yazdığı tarihsel koşulların içine yerleştirir. Bu çalışmada Ackroyd’un romanının Victor Frankenstein karakterini erken dönem 19. Yüzyıl Britanyalı Romantik şairlerden etkilenen Romantik bir deha olarak sunduğu fikri öne sürülmektedir. Bu çalışma Ackroyd’un Romantik bir sanatçı figürü olarak Victor Frankenstein’ı tasvir ederken deha figürlerinin öz farkındalık eksikliklerini ve kusurlarını ortaya koymak yoluyla Romantik deha fikrini nasıl sorunsallaştırdığını göstermeyi hedeflemektedir. Makale, deha fikrini Britanya edebiyatındaki Romantik gelenek referans alarak tartışmakta ve Ackroyd’un postmodern romanının deha figürlerini sınıf bilinçli bir toplumun ürettiği bireyler olarak sunduğu ileri sürmektedir. Romanın, bu kişilerin sosyal olarak inşa edilmiş ve putlaştırılmış mevcudiyetlerinin arkasında hata yapabilen kişiler olduğunu ortaya koyduğu öne sürülmektedir. Tartışma, Frankenstein anlatısını yeniden bağlamsallaştıran bu metnin postmodern eğilimlerinin incelenmesiyle genişletilir. Bu makale anlamın daima çoğaldığı postmodern bir dönemde belirli bir tarih anlatısının geçerli kabul edilip edilemeyeceğini de sorgulamaktadır.

Peter Ackroyd’s novel The Casebook of Victor Frankenstein, as a postmodern intertextual novel, reimagines and rewrites Mary Shelley’s seminal novel Frankenstein: or, The Modern Prometheus, by putting its titular character in the historical conditions in which Mary Shelley composed her narrative. It is proposed in the study that in Ackroyd’s novel, Victor Frankenstein is imagined as a Romantic genius figure who is inspired by the Romantic poets of the early 19th century Britain. This study aims to show how Ackroyd’s portrayal of Victor Frankenstein as a Romantic artist problematises the very concept of Romantic genius by exposing the shortcomings of genius figures  and their lack of self-perception. The concept of genius is discussed by referencing to the Romantic tradition in the British literature and it is inspected how Ackroyd’s postmodern novel decentralises the genius figures, by depicting them as productions of a class-conscious society. It is discussed that these historical figures are socially constructed figures who, behind all their idolisations, are fallible human beings. The discussion is expanded by examining the postmodern inclinations of the text which recontextualises the Frankenstein myth. This article questions whether a historical narrative can be considered as valid in a postmodern era in which meaning perpetually multiplies.