Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.53, no.53, pp.1-29, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
Bu araştırmanın amacı dijitalleşmenin eğitim-öğretim faaliyetlerine ve öğretmenin rolüne etkisini incelemektir. Araştırma etnografik olarak desenlenen nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde iki akademik başarısı yüksek ve iki akademik başarısı düşük lisede gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcıları kırk öğrenci ve sekiz öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri; gözlem, yapılandırılmamış ve yarı yapılandırılmış görüşmeler ve alanyazından elde edilen verilerden oluşmaktadır. Veriler tümevarım içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre dijitalleşme “karma eğitim” düzeni oluşturmakta ve öğretim kuramları bu eğitim düzeninde öğrenen-öğretenin konumlarını açıklamada yetersiz kalmaktadır. Ayrıca dijitalleşmenin öğretim bilgisini tek-tipleştirerek geleneksel öğretmen rolünü “kolaylaştırıcılık” yönünde değiştirdiği gösterilmiştir. Sonuç olarak, eğitim ortamının sosyo-kültürelliği dikkate alındığında eğitim-öğretimin aktörlerinin bedensel mevcudiyetinin salt dijitalliğe karşı bir direnç oluşturduğu için eğitim düşüncesinin karma eğitimin yeni gereklerine göre geliştirilmesi ve öğretmenin eğitim ve öğretim rolünün yeniden tanımlanması gerekmektedir.