Store Stock Availability In Consumer Purchase Decision


Tuzcuoğlu A., Akbay C.

3. Bilsel International Korykos Scientific Researches And Innovation Congress, Mersin, Türkiye, 7 - 08 Eylül 2024, ss.481-484, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Mersin
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.481-484
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Perakendecilikte mağaza stok bulunurluğu, müşteri memnuniyetinin oluşturulmasında ve bu yolla satış devamlılığında çok önemli bir unsurdur. Sunulan ürün ne kadar iyi olursa olsun, tutundurma çalışmaları ne kadar başarılı olursa olsun, müşteri mağazaya geldiğinde ürünü bulamıyorsa diğer tüm çabalar anlamsız hale gelmektedir. Mağazada bulunmayan her ürün potansiyel bir satış kaybı olarak değerlendirildiğinden işletmelerin bu konuda iyi duruma gelmesi için tüketicilerin davranışlarını analiz etmek oldukça önemlidir. Bu yolla doğru talep tahminlerinin yapılması, mağazalarda doğru seviyede stok bulundurulmasının hem müşterilerin memnun edilmesinde hem de maliyet verimliliği açısından önemi araştırılmaktadır.

Çalışma kapsamında tüketicilerin istediklerini ürünü mağazada bulamadıklarında nasıl davrandıklarını araştırmak amacıyla derinlemesine mülakat yöntemi kullanılmıştır. Tüketiciler tekstil, kozmetik, gıda gibi alternatifi fazla olan ürünlerde muadil ürün satın alma eğilimindedirler. Dolayısıyla stoksuzluğu kontrol altına alamayan işletmelerin kontrol altına alanlara kıyasla istedikleri kazancı elde etme ihtimalleri daha düşüktür. Bunun yanı sıra sürekli stoksuzluk yaşanan bir işletmede tüketicilerin söz konusu işletmeden alışveriş yapmaktan vazgeçtiği çalışmanın bulgularında yer almaktadır. Yeni müşteri kazanmanın mevcut müşteriyi tutmaktan daha maliyetli olduğu bir dünyada stoksuzluk yaşamamak için gerekli önlemlerin alınmasının önemi ortaya çıkmaktadır.

Araştırma bulgularına göre, bütünleşik kanal (omni-channel) uygulamaları satın alma davranışlarında belirleyici bir önem arz etmemektedir. Tüketiciler bir mağazayı bütünleşik kanal uygulamalarına sahip olduğu için tercih etmekten ziyade hali hazırda alışveriş yaptığı markanın bütünleşik kanal uygulaması varsa onu destekleyici fonksiyon olarak kullandığı sonucuna ulaşılmıştır.

Perakendecilik uygulamalarında talep tahmini ve mağaza stok planlamasının müşteri memnuniyeti üzerindeki etkisi çalışma kapsamında ortaya konmuştur. Bu bağlamda, mağaza yöneticilerinin merkezi araştırmaların yanında mağaza müşterilerine yönelik gözlem ve araştırmaları yapması; satış verilerinin detaylı analizlerinin yapılması ile dönemsel talep tahminleme çalışmalarının doğru bir şekilde yapılması ile mağazaya gelen müşterilerin aradıklarını bulmamasından kaynaklı memnuniyetsizliğin önüne geçilebilecektir. Bundan sonraki çalışmalarda, özellikle üretilen verilerin bu kapsamda analiz edilmesini de içerek şekilde analizlere yer verilmesi akademik literatüre katkı sağlayacaktır.

In retailing, store stock availability is a very important element in creating customer satisfaction and thus sales continuity. No matter how good the product offered, no matter how successful the promotion efforts are, if the customer cannot find the product when they come to the store, all other efforts become meaningless. Since every product that is not available in the store is considered as a potential loss of sales, it is very important to analyze the behavior of consumers in order for businesses to get better in this regard. In this way, the importance of making accurate demand forecasts and keeping the right level of stock in stores in terms of both customer satisfaction and cost efficiency is investigated.

In-depth interview method was used to investigate how consumers behave when they cannot find the product they want in the store within the scope of the paper. Consumers tend to buy equivalent products in products with more alternatives such as textiles, cosmetics and food. Therefore, businesses that cannot control stock-outs are less likely to achieve the desired profit compared to those that do. In addition, the findings of the study show that consumers give up shopping from a business that is constantly out of stock. In a world where gaining new customers is more costly than keeping existing customers, the importance of taking the necessary precautions to avoid stock-outs emerges.

According to the research findings, omni-channel applications do not have a decisive importance in purchasing behavior. It was concluded that rather than preferring a store because it has omni-channel applications, consumers use it as a supportive function if the brand they are already shopping for has an omni-channel application.

The impact of demand forecasting and store inventory planning on customer satisfaction in retailing practices has been revealed within the scope of the study. In this context, it will be possible to prevent dissatisfaction due to the fact that customers coming to the store do not find what they are looking for by store managers conducting observations and researches for store customers in addition to central researches; making detailed analyzes of sales data and conducting periodic demand forecasting studies accurately. In future studies, including the analysis of the data produced in this context will contribute to the academic literature.