3. Bilsel International Korykos Scientific Researches And Innovation Congress, Mersin, Türkiye, 7 - 08 Eylül 2024, ss.481-484, (Özet Bildiri)
Perakendecilikte mağaza
stok bulunurluğu, müşteri memnuniyetinin oluşturulmasında ve bu yolla satış
devamlılığında çok önemli bir unsurdur. Sunulan ürün ne kadar iyi olursa olsun,
tutundurma çalışmaları ne kadar başarılı olursa olsun, müşteri mağazaya
geldiğinde ürünü bulamıyorsa diğer tüm çabalar anlamsız hale gelmektedir.
Mağazada bulunmayan her ürün potansiyel bir satış kaybı olarak
değerlendirildiğinden işletmelerin bu konuda iyi duruma gelmesi için
tüketicilerin davranışlarını analiz etmek oldukça önemlidir. Bu yolla doğru
talep tahminlerinin yapılması, mağazalarda doğru seviyede stok
bulundurulmasının hem müşterilerin memnun edilmesinde hem de maliyet
verimliliği açısından önemi araştırılmaktadır.
Çalışma kapsamında
tüketicilerin istediklerini ürünü mağazada bulamadıklarında nasıl davrandıklarını
araştırmak amacıyla derinlemesine mülakat yöntemi kullanılmıştır. Tüketiciler
tekstil, kozmetik, gıda gibi alternatifi fazla olan ürünlerde muadil ürün satın
alma eğilimindedirler. Dolayısıyla stoksuzluğu kontrol altına alamayan
işletmelerin kontrol altına alanlara kıyasla istedikleri kazancı elde etme
ihtimalleri daha düşüktür. Bunun yanı sıra sürekli stoksuzluk yaşanan bir
işletmede tüketicilerin söz konusu işletmeden alışveriş yapmaktan vazgeçtiği çalışmanın
bulgularında yer almaktadır. Yeni müşteri kazanmanın mevcut müşteriyi tutmaktan
daha maliyetli olduğu bir dünyada stoksuzluk yaşamamak için gerekli önlemlerin
alınmasının önemi ortaya çıkmaktadır.
Araştırma bulgularına göre,
bütünleşik kanal (omni-channel) uygulamaları satın alma davranışlarında
belirleyici bir önem arz etmemektedir. Tüketiciler bir mağazayı bütünleşik
kanal uygulamalarına sahip olduğu için tercih etmekten ziyade hali hazırda
alışveriş yaptığı markanın bütünleşik kanal uygulaması varsa onu destekleyici
fonksiyon olarak kullandığı sonucuna ulaşılmıştır.
Perakendecilik uygulamalarında talep tahmini ve mağaza stok planlamasının müşteri memnuniyeti üzerindeki etkisi çalışma kapsamında ortaya konmuştur. Bu bağlamda, mağaza yöneticilerinin merkezi araştırmaların yanında mağaza müşterilerine yönelik gözlem ve araştırmaları yapması; satış verilerinin detaylı analizlerinin yapılması ile dönemsel talep tahminleme çalışmalarının doğru bir şekilde yapılması ile mağazaya gelen müşterilerin aradıklarını bulmamasından kaynaklı memnuniyetsizliğin önüne geçilebilecektir. Bundan sonraki çalışmalarda, özellikle üretilen verilerin bu kapsamda analiz edilmesini de içerek şekilde analizlere yer verilmesi akademik literatüre katkı sağlayacaktır.
In retailing, store
stock availability is a very important element in creating customer
satisfaction and thus sales continuity. No matter how good the product offered,
no matter how successful the promotion efforts are, if the customer cannot find
the product when they come to the store, all other efforts become meaningless.
Since every product that is not available in the store is considered as a
potential loss of sales, it is very important to analyze the behavior of
consumers in order for businesses to get better in this regard. In this way,
the importance of making accurate demand forecasts and keeping the right level
of stock in stores in terms of both customer satisfaction and cost efficiency
is investigated.
In-depth interview
method was used to investigate how consumers behave when they cannot find the
product they want in the store within the scope of the paper. Consumers tend to
buy equivalent products in products with more alternatives such as textiles,
cosmetics and food. Therefore, businesses that cannot control stock-outs are
less likely to achieve the desired profit compared to those that do. In
addition, the findings of the study show that consumers give up shopping from a
business that is constantly out of stock. In a world where gaining new
customers is more costly than keeping existing customers, the importance of
taking the necessary precautions to avoid stock-outs emerges.
According to the
research findings, omni-channel applications do not have a decisive importance
in purchasing behavior. It was concluded that rather than preferring a store
because it has omni-channel applications, consumers use it as a supportive
function if the brand they are already shopping for has an omni-channel
application.
The impact of demand forecasting and store inventory planning on customer satisfaction in retailing practices has been revealed within the scope of the study. In this context, it will be possible to prevent dissatisfaction due to the fact that customers coming to the store do not find what they are looking for by store managers conducting observations and researches for store customers in addition to central researches; making detailed analyzes of sales data and conducting periodic demand forecasting studies accurately. In future studies, including the analysis of the data produced in this context will contribute to the academic literature.