Okulu Bırakma Sorunu Üzerine Tartışmalar: Çevresel Faktörler


Uysal A.

Milli Eğitim, cilt.37, sa.178, ss.139-150, 2008 (Scopus) identifier identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 37 Sayı: 178
  • Basım Tarihi: 2008
  • Dergi Adı: Milli Eğitim
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.139-150
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Okulu bırakma sorunu hem toplum için hem de kişi için maliyeti yüksek bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu yazıda uluslararası alanda daha önce yapılan araştırmalarda gençlerin okulu terk etmesini etkileyen çevresel faktörler hakkındaki görüşler ve bulgular değerlendirilmiştir. Özellikle, bu çevresel faktörler arasında öğrencinin alt sınıftan, kırsal kesimden gelmesinin öğ- rencinin eğitime devam etme şansını azalttığı, okul özelliklerinden okul kalitesinin düşük olması, çok büyük veya çok küçük olması, atmosferin olumsuz olması ile okuldaki öğretmenlerle öğrencilerin yaşadığı sorunların düzeyi öğrencinin okuldan kopmasına yol açtığı savunulmaktadır. Ayrıca, okuldan ayrılan öğrencilerin özellikle olumsuz arkadaş etkisi altında kaldıkları da ortaya konmuştur.
Dropout problem emerges as a costly problem for both society and the individual. In this paper, the theories and findings of the previous international studies that deal with contextual factors affecting school dropouts of youth were reviewed. Specifically, it is established that, among these contextual factors, low social class, rural background contribute to student dropout; that, along with problematic relations with teachers, school’s size, low quality and negative atmosphere encourage students to drop out of school. In addition, it was noted that students drop out of school especially due to negative peer influences.