Bu çalışma yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin motivasyon kaynaklarını ve bu süreçte yaşadıkları problemleri belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla, katılımcılar (n=100) Türkiye’deki Türkçe dil merkezlerinden amaca uygun tesadüfi örneklem yöntemiyle seçilmiştir. Sosyo-eğitimsel model ve öz belirleme teorisi çerçevesinde katılımcılardan motivasyon kaynakları ve sorunlarına yönelik bir ölçek doldurmaları istenmiştir. Toplanılan veri kodlanmış ve SPSS programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Sonuçlar, motivasyon kaynakları ve sorunları açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığını göstermiştir. Maddeler ayrı ayrı incelendiğinde, en yüksek ortalamaya sahip olan madde öğrencilerin iletişim kurma ihtiyacı olarak belirlenmiştir. Toplumla iletişim kurabilmek için o toplumun dilini öğrenmek Gardner’ın bütünleştirici motivasyonun bileşenlerinden biridir. Bu durum, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin ağırlıklı olarak bütünleştirici motivasyona sahip olduklarını düşündürmektedir. Sonuçlar cinsiyete göre karşılaştırıldığında, motivasyon sorunları alt boyutunun bir maddesinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Erkek katılımcıların dil öğrenmeyi bir yetenek olarak değerlendirdikleri ve kadınların bu konuda daha başarılı olduklarını düşündükleri belirlenmiştir.
This study mainly investigates the motivation sources and problems of learners of Turkish as a foreign language (TFL). For this aim, participants (n=100) from Turkish language centres in Türkiye were recruited through convenience random sampling. Within the framework of the socio-educational model and self-determination theory, the participants were asked to complete a scale on motivation sources and problems. The collected data were coded and analysed through SPSS. The results indicated no statistically significant difference in terms of motivation sources and problems. When items were examined separately, the highest mean of the leaners’ answers was in communication need. Communication with the community is one of the components of Gardner’s integrative motivation. This leads us to think that learners of Turkish as a foreign language mainly have integrative motivation. When the results were compared by gender, statistically significant difference was found in one item of motivation problems subdimension. Male participants were found to think language learning is an ability and females are much better on this issue.