4. Boyut Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, cilt.0, sa.21, ss.23-32, 2022 (Hakemli Dergi)
Türkiye'de son yirmi yılda hem geleneksel medyada hem de yeni/dijital medyada dini içerikli yayınların sayısı oldukça artmıştır. Özellikle iktidarda muhafazakar bir siyasi partinin olmasının yarattığı ivmeyle, dini içerikli TV kanal ve programların sayısı dikkate değer ölçüde artmış ve bu artış beraberinde medya ve din arasındaki ilişkiye dair çok sayıda soruyu gündeme getirmiştir. Bu sorular arasında, medyadaki dini programların dinin gerçeklerini yansıtıp yansıtmadığı, bunların siyasi erkin denetimi altında olup olmadığı, medyadaki dinin araçsallaştırılıp araçsallaştırılmadığı ve medyadaki dinin din alanında uzman gerçek kişilerce temsil edilip edilmediği gibi konular bulunmaktadır. Bu makale, Stuart Hall (1973)'un bakış açılarından yararlanarak Türkiye'deki dini içerikli yayınları 15-24 yaş arası genç izleyicilerin algıları üzerinden ampirik olarak inceleyen bir doktora tezinin kilit noktalarını vurgulamaktadır. Ayrıca, Hall'un kodlama ve kod-açımlama görüşlerinden yola çıkarak, gençlerin dini bir yayındaki kodlayıcının tercihi/amacı doğrultusunda kodlanan mesajları tam olarak kodlandıkları gibi mi yoksa baskın-hegemonik koda aykırı olarak mı alımladıkları sorusunu cevaplamaktadır. Bu makaledeki din, medya ve araştırma terimleri, sırasıyla İslam'ı, televizyon ve dijital medyayı ve doktora tezini (Al, 2019) ifade etmektedir.
The number of broadcasts with religious content has increased considerably in both the traditional and new digital media in Turkey over the past two decades. With the momentum created by the presence of a conservative political party in power in particular, the number of TV channels and programs with religious content has increased considerably, and this rise has brought up a number of questions about the relationship between media and religion. Among those questions are whether these religious programs reflect the truths of religion, whether they are controlled by political figures, whether the religion in media is largely mediated, and whether it is represented by authorities on religion. This paper highlights the key points of an empirical doctoral dissertation that investigated broadcasts with religious content in Turkey through the perceptions of young audiences between the ages of 15-24 while benefitting from the perspectives of Stuart Hall (Hall, 1973). Based on Hall’s views on encoding and decoding, the study will also answer the question of whether young people receive the intended messages from religious broadcasts in exactly the way they’ve been encoded or if they’ve decoded them in opposition to the dominant hegemonic code. This paper uses the terms religion, media, and the research to refer respectively to Islam, television and the new digital media, and Al’s (2019) doctoral dissertation.