BİLANÇOLARDA YER ALMAYAN DEĞERLER: MARKALAR VE BİR ARAŞTIRMA (BİST 100 İLE BRAND FINANCE KARŞILAŞTIRMASI)


Creative Commons License

Sarı E. S., Yücel A. G.

MUHASEBE BİLİM DÜNYASI DERGİSİ, cilt.16, sa.4, ss.35-53, 2014 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 16 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2014
  • Dergi Adı: MUHASEBE BİLİM DÜNYASI DERGİSİ
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.35-53
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Finansal raporlama konularındaki en önemli sorunlardan biri, varlıkların tanınması ve değerlerinin ölçülmesidir. Uluslararası Finansal Raporlama Standartları’nda, şirketlerin tescil ettirmiş oldukları tüm markaların şirketlerin varlığı olduğu kabul edilmiş, ancak bu değerlerin bilançoya alınması, “maliyetlerinin bilinmesi” koşuluna bağlanmıştır. Bu koşul, şirketlerin kendi yarattıkları bu önemli değerlerin bilançoda yer almasını engellemektedir. Bununla birlikte bir şirketle ilgili tüm kişi ve kuruluşların şirket değeri veya marka de- ğeri konusunda büyük ilgi ve bilgi beklentisi olduğu bir gerçektir. Bu çalışmada, öncelikle markanın değişik tanımlarına ve marka değerleme modellerine yer verilmiştir. Yapılan araştırmada, Türkiye için marka değerleme sonuçlarını paylaşan Brand Finance kuruluşunun sonuçları ile BİST (Borsa İstanbul) 100 endeksine dâhil edilen şirketlerin bilanço varlıkları karşılaştırılmıştır.

One of the most important problems of financial reporting is recognition and measurement of assets. International Financial Reporting Standards accepts that the brands registered by the companies are the assets of these companies, but brands are reported on the balance sheet on the condition that” its cost can be determined”. This condition precludes the possibility that the companies report their brands created by them on the balance sheet. Nevertheless, it is a fact that the interest groups have great interest in market value and brand value of the company and these interest groups expects information about them. In this study, at first the different definition of “brand” and brand valuation methods are explained. A research is conducted for comparison of the results of Brand Finance that publishes brand valuation reports for Turkey and the assets reported on the balance sheets of the BIST 100 companies.