Milli Mücadele’nin Çetin Şartlarında Maarif Müdürü Osman Nuri (Oral) Bey’in Gözünden Türk Eğitimine Bakış (1922-1923), cilt.12, sa.4, ss.1393-1417, 2020 (Hakemli Dergi)
Milli Mücadele’nin Çetin Şartlarında Maarif Müdürü Osman Nuri
(Oral) Bey’in Gözünden Türk Eğitimine Bakış (1922-1923)
Overview of Turkish Education through the Eyes of Osman Nuri (Oral) Bey, Director
of Education, in the Harsh Conditions of National Struggle (1922-1923)
Dr. Hayrünisa Alp
ORCID No: 0000-0002-6549-7893
İstanbul Üniversitesi
Öz: Milli Mücadele Dönemi’nde öğretmenlerin basın yayın hayatı yoluyla Türk eğitim
sistemine katkıları tartışmasız çok önemli bir rol oynadı. II. Meşrutiyet Dönemi’nde
Darülmualliminden mezun olan Osman Nuri Bey (1889-1981) Milli Mücadele esnasında
maarif ordusunun bir neferi olarak eğitim kadrolarında öğretmenlik ve idarecilik vazifesini
sürdürdü. Diğer yandan Maarif Müdürü olarak görev yaptığı Sivas vilayetinde Sivas
Muallimler Cemiyeti tarafından yayınlanan Dilek ve Türk Ocakları Sivas Şubesi tarafından
yayınlanan Birlik mecmualarında yazılar kaleme aldı. Osman Nuri Bey, eğitim sisteminin
hemen her alanına ilişkin öneri ve görüşlerini bu mecmualarda kamuoyu ile paylaştı. 1921
Maarif Kongresi esnasında Mustafa Kemal Paşa’ya verdiği cevap ile dikkatleri çeken
Osman Nuri Bey dönemin en geniş maarif teşkilatına sahip Sivas Vilayeti Maarif
Müdürlüğü görevini 1923 yılına kadar sürdürdü. Bu makalede, Osman Nuri Bey’in Dilek
ve Birlik mecmualarında yayınlanan yazıları temel alınarak Milli Mücadele’nin zorlu
koşullarında vatansever bir maarif müdürünün eğitimi bir gelecek formasyonu olarak nasıl
tahayyül ettiği ortaya konulmaya çalışıldı.
Anahtar Kelimeler: Milli Mücadele, Eğitim, Muallim Mecmuası, Osman Nuri Bey, Dilek
Mecmuası, Birlik Mecmuası, Muallimler Cemiyeti, Türk Ocağı, Sivas
Abstract: The contribution of teachers to the Turkish education system through the press
played indisputably a very important role during the National Struggle period.
Osman Nuri Bey (1889-1981), who graduated from Darülmuallimin (Teacher’s Training
School) in the Second Constitutional Era, continued his teaching and administration duties
as a “soldier” within the cadres of “education army” during the National Struggle. On the
other hand, he wrote articles in such periodicals as Dilek, published by Sivas Teachers
Association in Sivas province and in Birlik published by Sivas Branch of Turkish Hearths.
Osman Nuri Bey shared his suggestions and opinions on almost every aspect of the
education system with the public in these journals. Osman Nuri Bey, who drew attention
with his reply to Mustafa Kemal Pasha during the 1921 Education Congress, continued his duty of Sivas Provincial Directorate of Education, which had the largest education
organization of the period, until the year 1923. This article based on the writings of Osman
Nuri Bey in the periodicals of Dilek and Birlik attempted to reveal how a patriotic director
of education envisioned education as a future formation under the difficult conditions of
the National Struggle.
Keywwords: The National Struggle, Education, Journal of Muallim, Osman Nuri, Dilek
Journal, Birlik Journal, Teachers Association, Turkish Hearth, Sivas