Milli Mücadele’nin Çetin Şartlarında Maarif Müdürü Osman Nuri (Oral) Bey’in Gözünden Türk Eğitimine Bakış (1922-1923)


Creative Commons License

Alp H.

History Studies, cilt.12, sa.4, ss.1393-1417, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Milli Mücadele Dönemi’nde öğretmenlerin basın yayın hayatı yoluyla Türk eğitimsistemine katkıları tartışmasız çok önemli bir rol oynadı. II. Meşrutiyet Dönemi’ndeDarülmualliminden mezun olan Osman Nuri Bey (1889-1981) Milli Mücadele esnasındamaarif ordusunun bir neferi olarak eğitim kadrolarında öğretmenlik ve idarecilik vazifesinisürdürdü. Diğer yandan Maarif Müdürü olarak görev yaptığı Sivas vilayetinde SivasMuallimler Cemiyeti tarafından yayınlanan Dilek ve Türk Ocakları Sivas Şubesi tarafındanyayınlanan Birlik mecmualarında yazılar kaleme aldı. Osman Nuri Bey, eğitim sistemininhemen her alanına ilişkin öneri ve görüşlerini bu mecmualarda kamuoyu ile paylaştı. 1921Maarif Kongresi esnasında Mustafa Kemal Paşa’ya verdiği cevap ile dikkatleri çekenOsman Nuri Bey dönemin en geniş maarif teşkilatına sahip Sivas Vilayeti MaarifMüdürlüğü görevini 1923 yılına kadar sürdürdü. Bu makalede, Osman Nuri Bey’in Dilekve Birlik mecmualarında yayınlanan yazıları temel alınarak Milli Mücadele’nin zorlukoşullarında vatansever bir maarif müdürünün eğitimi bir gelecek formasyonu olarak nasıltahayyül ettiği ortaya konulmaya çalışıldı.
The contribution of teachers to the Turkish education system through the press played indisputably a very important role during the National Struggle period. Osman Nuri Bey (1889-1981), who graduated from Darülmuallimin (Teacher’s Training School) in the Second Constitutional Era, continued his teaching and administration duties as a “soldier” within the cadres of “education army” during the National Struggle. On the other hand, he wrote articles in such periodicals as Dilek, published by Sivas Teachers Association in Sivas province and in Birlik published by Sivas Branch of Turkish Hearths. Osman Nuri Bey shared his suggestions and opinions on almost every aspect of the education system with the public in these journals. Osman Nuri Bey, who drew attention with his reply to Mustafa Kemal Pasha during the 1921 Education Congress, continued hisduty of Sivas Provincial Directorate of Education, which had the largest education organization of the period, until the year 1923. This article based on the writings of Osman Nuri Bey in the periodicals of Dilek and Birlik attempted to reveal how a patriotic director of education envisioned education as a future formation under the difficult conditions of the National Struggle.