28. Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu, Ankara, Türkiye, 16 - 19 Ekim 2024, ss.442-443, (Özet Bildiri)
ÖZET
ANA TANRIÇA İMGESİ VE TOPRAK İLŞKİSİ BAĞLAMINDA
ANA MENDİATA VE JANİNE ANTONİ ÜRETİMLERİNİN ÇÖZÜMLEMESİ
Seda YAVUZ
İstanbul Üniversitesi
Tarih öncesi dönemdeki Ana Tanrıça figürinleri, sanatın başlangıcı bağlamında düşünüldüğünde,
simgesel sınırları zorlayan üretimlerdir. Bir taraftan net bir biçimde “sanat” olarak
görülmeyen bir taraftan da konumlandırılması açısından bir çok bilim dalının kararsız kaldığı imgelerdir.
Genellikle bereket ve üretkenlikle bağdaştırılan bu imgeler yerleşik düzene geçildiğinde
farklı biçimlendirmelere dönüştürülürler. Söz konusu farklılıklar dokunmaktan görmeye geçiş
süreci içinde değerlendirilecektir.
Bu temelle çağdaş sanatın iki ismi Ana Mendiata ve Janine Antoni’nin çalışmaları kadın
bedeninin toprakla ilişkisi ve doğum-yaşam-ölüm temalarına bakışlarıyla karşılaştırılarak incelenecektir.
Her iki sanatçının seri halindeki çalışmaları performans sanatının sergilenme biçimlerine
farklı önerilerdir.
Yaklaşık otuz bin yıllık bir sürede sanatsal ifadenin gösterim biçimlerinin ve metaforik
kurgunun dönüşümü, sanatın ontolojisine ilişkin irdelemelere olanak sağlayacaktır.
Anahtar Kelimeler: Ana Tanrıça, Çağdaş Sanat, Kadın İmgesi, Beden, Performans Sanatı
ABSTRACT
THE ANALYSIS OF ANA MENDIETA AND JANINE ANTONI’S PRODUCTIONS
IN THE CONTEXT OF THE IMAGE OF THE MOTHER GODDESS AND
THE RELATIONSHIP WITH THE EARTH
Seda YAVUZ
İstanbul University
Prehistoric Mother Goddess figurines, when considered in the context of the origins of
art, are productions that push symbolic boundaries. On one hand, they are not clearly seen as
“art,” and on the other hand, their placement leaves many disciplines undecided. These images,
often associated with fertility and productivity, transform into different forms with the advent of
settled life. The mentioned differences will be evaluated in the transition process from tactility to
seeing.
On this basis, the works of two contemporary artists, Ana Mendieta and Janine Antoni,
will be examined by comparing their views on the relationship between the female body and the
earth, as well as the themes of birth, life, and death. Both artists’ series of works offer different
proposals for the display forms of performance art.
The transformation of artistic expression and metaphorical construction over approximately
thirty thousand years will provide opportunities for examinations related to the ontology
of art.
Keywords: Mother Goddess, Contemporary Art, Female Image, Body, Performance Art