Ana Tanrıça İmgesi ve Toprak İlişkisi Bağlamında Ana Mendiata ve Janine Antoni Üretimlerinin Çözümlemesi”


Creative Commons License

Yavuz S.

28. Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu, Ankara, Türkiye, 16 - 19 Ekim 2024, ss.442-443, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.442-443
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZET

 ANA TANRIÇA İMGESİ VE TOPRAK İLŞKİSİ BAĞLAMINDA

ANA MENDİATA VE JANİNE ANTONİ ÜRETİMLERİNİN ÇÖZÜMLEMESİ

Seda YAVUZ

İstanbul Üniversitesi

Tarih öncesi dönemdeki Ana Tanrıça figürinleri, sanatın başlangıcı bağlamında düşünüldüğünde,

simgesel sınırları zorlayan üretimlerdir. Bir taraftan net bir biçimde “sanat” olarak

görülmeyen bir taraftan da konumlandırılması açısından bir çok bilim dalının kararsız kaldığı imgelerdir.

Genellikle bereket ve üretkenlikle bağdaştırılan bu imgeler yerleşik düzene geçildiğinde

farklı biçimlendirmelere dönüştürülürler. Söz konusu farklılıklar dokunmaktan görmeye geçiş

süreci içinde değerlendirilecektir.

Bu temelle çağdaş sanatın iki ismi Ana Mendiata ve Janine Antoni’nin çalışmaları kadın

bedeninin toprakla ilişkisi ve doğum-yaşam-ölüm temalarına bakışlarıyla karşılaştırılarak incelenecektir.

Her iki sanatçının seri halindeki çalışmaları performans sanatının sergilenme biçimlerine

farklı önerilerdir.

Yaklaşık otuz bin yıllık bir sürede sanatsal ifadenin gösterim biçimlerinin ve metaforik

kurgunun dönüşümü, sanatın ontolojisine ilişkin irdelemelere olanak sağlayacaktır.

Anahtar Kelimeler: Ana Tanrıça, Çağdaş Sanat, Kadın İmgesi, Beden, Performans Sanatı

ABSTRACT


THE ANALYSIS OF ANA MENDIETA AND JANINE ANTONI’S PRODUCTIONS

IN THE CONTEXT OF THE IMAGE OF THE MOTHER GODDESS AND

THE RELATIONSHIP WITH THE EARTH

Seda YAVUZ

İstanbul University

Prehistoric Mother Goddess figurines, when considered in the context of the origins of

art, are productions that push symbolic boundaries. On one hand, they are not clearly seen as

“art,” and on the other hand, their placement leaves many disciplines undecided. These images,

often associated with fertility and productivity, transform into different forms with the advent of

settled life. The mentioned differences will be evaluated in the transition process from tactility to

seeing.

On this basis, the works of two contemporary artists, Ana Mendieta and Janine Antoni,

will be examined by comparing their views on the relationship between the female body and the

earth, as well as the themes of birth, life, and death. Both artists’ series of works offer different

proposals for the display forms of performance art.

The transformation of artistic expression and metaphorical construction over approximately

thirty thousand years will provide opportunities for examinations related to the ontology

of art.

Keywords: Mother Goddess, Contemporary Art, Female Image, Body, Performance Art