Animasyon proje geliştirme


Creative Commons License

Balaban Y.

Fotoğraf ve Video Proje Geliştirme, İLKAY NİŞANCI, Editör, ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ, Erzurum, ss.259-284, 2020

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Ders Kitabı
  • Basım Tarihi: 2020
  • Yayınevi: ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Sayfa Sayıları: ss.259-284
  • Editörler: İLKAY NİŞANCI, Editör
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Animasyon (Canlandırma) proje geliştirme isimli bu ünitede bir canlandırma
projesinin gerçekleştirilmesindeki aşamalar ele alınacaktır. Bu doğrultuda bir
canlandırma projesinin yapımı için gerekli olan aşamalar anlatılıp örneklerle
açıklanmaya çalışılacaktır. Yapılan canlandırmanın türüne göre aşamalar değişse
bile canlandırma türlerinin hepsinde ortak olan birçok aşama bulunmaktadır.
Günümüzde teknolojinin de gelişmesiyle birlikte sayısal ortamda hazırlanan
projeler daha yaygın hâle gelmiştir. Bilgisayar kullanılmaya başlamadan önce elde
çizilerek geleneksel yöntemlerle hazırlanan birçok aşama bilgisayarla birlikte
sayısal ortamda hazırlanır olmuştur. Şüphesiz sayısal ortama geçilmesi
canlandırma yapım sürecini hızlandırmıştır. Dolayısıyla ele alınan süreçlerde daha
çok sayısal ortamda hazırlanan canlandırma projeleri dikkate alınarak
hazırlanmıştır. Bilgisayarda hazırlanan canlandırma türleri içinde de özellikle yine
günümüzde oldukça yaygın olarak kabul gören 3D canlandırma türü aşamaların
oluşturulmasında en çok örnek alınan tür olmuştur.
Proje geliştirme süreci temel olarak 3 bölüme ayrılmıştır. Bunlar yapım
öncesi süreçler, yapım ve yapım sonrası süreçlerdir. Üç sürece genel olarak
bakıldığında önce yapım öncesi süreçle birlikte bir hazırlık sürecinin olduğu
görülür. Bu süreç zarfında iyi bir planlama yapılması sonucun baştan öngörülmesi
ve dolayısıyla da oluşabilecek olan hataların bu aşamada düzeltilmesi
gerekmektedir. İyi bir hazırlık sürecinin geçen bir canlandırma projesinin yapım
sürecinde üretimi sorunsuz bir şekilde gerçekleştirilebilir. Yapım süreci ise asıl
projenin uygulamaya konulduğu aşamadır. Yapım öncesinde senaryosu,
storyboardları, karakter tasarımları, animatikleri hazırlanan proje bu aşamada
uygulamaya geçirilir. Filmin bütünlüğü içinde vermek istediği mesaj doğrultusunda
canlandırmalar plan plan, sahne sahne oluşturulmaya başlanır. 3D bilgisayar
canlandırması bir proje için layout’tan başlayıp modelleme, dokulandırma,
rigleme, canlandırma, ışıklandırma, render gibi birçok aşamadan geçer yapım
süreci. Son olarak yapım sonrası süreçte ise görsel efektler, ayrı ayrı oluşturulan
sahnelerin birleştirilmesi ve kurgulanmasıyla proje tamamlanmış olur. Bu ünitenin
temel amacı öğrenciyi animasyon üretim sürecinin temel terminolojisine hâkim
kılmak ve böylelikle gerek fotoğraf gerek video proje geliştirmelerde animasyon
ekipleriyle yapılacak çalışmalarda ortak bir dil oluşturmaktır.
Son olarak kavramların kullanımına açıklık getirmek adına, animasyon
sözcüğünün Türkçe’deki karşılığı canlandırmadır. Ünite içinde animasyon yerine
canlandırma kullanılacaktır.