KİLİSE SINIRLARINDAN KLASİK MÜZİK ALANINA GEÇİŞ: GREGORYEN İLAHİLERİNİN OTTORİNİO RESPİGHİ ESERLERİYLE KİLİSEDEN SAHNEYE TAŞINMASI


Creative Commons License

Aydınoğlu T.

MÜZİK KÜLTÜRÜNE DAİR ÇEŞİTLİ DÜŞÜNCELER , DOÇ. HALUK YÜCEL; PROF. DR. SERDA TÜRKEL ÖTER ; PROF.DR NİLGÜN SAZAK, Editör, Eğitim Kitabevi, Konya, ss.317-332, 2020

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2020
  • Yayınevi: Eğitim Kitabevi
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Sayfa Sayıları: ss.317-332
  • Editörler: DOÇ. HALUK YÜCEL; PROF. DR. SERDA TÜRKEL ÖTER ; PROF.DR NİLGÜN SAZAK, Editör
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Eşsiz sonoriteleri ile bilinen besteci Respighi’yi dünya müzik literatürüne tanıtmış eserleri: ‘Fountains of Rome’[1]; ‘Pines of Rome’[2] ve ‘Feste Romane’[3], onun, Gregoryen ilahilerinin temel malzeme olarak kullandığı Tre Preludi sopra melodie gregoriane,[4] Concerto gregoriano (1921)[5]; Concerto in modo misolidio’[6] eserlerini gölgede bırakmıştır.

Öncelikle dünya müziğinde önemli yere sahip olan Respighi’yi daha yakından tanıyalım. Müzisyen ailesinde doğmuş besteci, piyano eğitimini babasından almış, bununla yetinmeyerek keman eğitimini de F. Sarti[7]’den almıştır. Hatta gençlik yıllarında kemancı gibi hem solist olarak hem de orkestra üyesi olarak faaliyet göstermiştir. G.Martucci[8]’den kompozisyon eğitimi almış besteci 1901 yılında S. Petersburg’da R. Korsakov[9] ile tanışmış ve bestecilik hayatına yön veren değişimler yaşamıştır. Şöyle ki besteci, lise mezuniyet eseri olan orkestra için ‘Preludio Corale e fuga’[10], eserini R. Korsakov’un desteğiyle yazmıştır.

5 sene S. Petersburg ve Moskova’da yaşaması, İ.Stravinskiy[11], S.Diyagilev[12] ile tanışması bestecilik düşüncesinde büyük değişimlere sebep olmuştu.



[1] ‘Roman triology’nin ilk eseri 1915-1916 yıllarında yazılmış ‘Roma çeşmeleri’

[2] ‘Roman triology’nin ikinci eseri 1923-1924 yıllarında yazılmış ‘Roma çamları’

[3] ‘Roman triology’nin son eseri 1928 yılında yazılmış ‘Roma ziyafetleri’

[4] 1921 yılında tamamlanmış Gregoryen ilahileri üzerine 3 piyano prelüdü

[5] 1921yılında keman ve orkestra için yazılmış Gregoryen konçertosu (3 bölüm)

[6] 1925 yılında piyano ve orkestra için bestelenmiş ‘Misolidik modda Konçerto’ (3 bölüm)

[7] Federico Sarti (1858-1921) İtalyan kemancı

[8] Giuseppe Martucci (1856-1909) İtalyan besteci, şef, piyanist ve öğretmen

[9] Nikolai Rimsky-Korsakov (1844-1908) Rus besteci

[10] Prelüd; koral ve füg

[11] İgor Stravinsky (1882-1972) Rus besteci, şef, piyanist

[12] Sergey Diyagilev (1872-1929) Rus kültür ve sanat eleştirmeni