Yaş Dostu Kentler


Eşrefoğlu H.

SENECTUS, cilt.2, sa.1, ss.69-87, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 2 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.26650/senectus.2024.2.1.0022
  • Dergi Adı: SENECTUS
  • Sayfa Sayıları: ss.69-87
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu makale, yaş dostu kentlerin geliştirilmesi yoluyla kentsel çevrelerin yaşlanan nüfusun artan ihtiyaçlarına uyum sağlama zorunluluğunu tartışmaktadır. Yaşlı bireyleri kapsayıcı girişimlere duyulan ihtiyacın altını çizmekte, demografik değişimin yaşlı bir küresel nüfusa doğru olduğunu ve uygun kentsel tasarım ve politika ile desteklendiğinde yaşlı yetişkinlerin topluma yapabileceği katkıyı kabul etmektedir. Yapılan çalışmalar, yaşlı yetişkinlerin gelişebileceği ortamlar yaratma konusunda hem başarıları hem de zorlukları ortaya koymaktadır. Yerel yönetimler ve bir dizi paydaş arasındaki iş birlikleri, yerel yönetim görevlilerinin kapasitesini geliştirme çalışmaları, yaşlanmayla ilgili etkili hizmetler ve toplum altyapısı oluşturma konusunda bilgi paylaşımına odaklanmaktadır. Gençler ve ailelere yönelik köklü planlama süreçleri ile yaşlanan nüfusa yönelik planlama süreçleri arasında belirgin bir fark olduğu ortaya konmuş, daha kapsamlı ve ölçülebilir yaş dostu politikalara ve altyapıya duyulan ihtiyaç vurgulanmıştır. Ayrıca makale, hükûmet bütçeleri üzerindeki mevcut ekonomik kısıtlamaların, yerinde yaşlanmayı arttırabilecek müdahalelerin tasarlanması için yenilikçi yaklaşımlar gerektirdiğinin üzerinde durmakta ve yaşam boyu mahalleler ve yaş dostu toplulukların bu tür müdahaleler için model oluşturabileceğini öne sürmektedir.

Bu makale, yaş dostu kentlerin geliştirilmesi yoluyla kentsel çevrelerin yaşlanan nüfusun artan ihtiyaçlarına uyum sağlama zorunluluğunu tartışmaktadır. Yaşlı bireyleri kapsayıcı girişimlere duyulan ihtiyacın altını çizmekte, demografik değişimin yaşlı bir küresel nüfusa doğru olduğunu ve uygun kentsel tasarım ve politika ile desteklendiğinde yaşlı yetişkinlerin topluma yapabileceği katkıyı kabul etmektedir. Yapılan çalışmalar, yaşlı yetişkinlerin gelişebileceği ortamlar yaratma konusunda hem başarıları hem de zorlukları ortaya koymaktadır. Yerel yönetimler ve bir dizi paydaş arasındaki iş birlikleri, yerel yönetim görevlilerinin kapasitesini geliştirme çalışmaları, yaşlanmayla ilgili etkili hizmetler ve toplum altyapısı oluşturma konusunda bilgi paylaşımına odaklanmaktadır. Gençler ve ailelere yönelik köklü planlama süreçleri ile yaşlanan nüfusa yönelik planlama süreçleri arasında belirgin bir fark olduğu ortaya konmuş, daha kapsamlı ve ölçülebilir yaş dostu politikalara ve altyapıya duyulan ihtiyaç vurgulanmıştır. Ayrıca makale, hükûmet bütçeleri üzerindeki mevcut ekonomik kısıtlamaların, yerinde yaşlanmayı arttırabilecek müdahalelerin tasarlanması için yenilikçi yaklaşımlar gerektirdiğinin üzerinde durmakta ve yaşam boyu mahalleler ve yaş dostu toplulukların bu tür müdahaleler için model oluşturabileceğini öne sürmektedir.