Eğitimde Alternatif Değerlendirme Yöntemleri


Koç A.

Eğitimde Değerlendirme, Mehmet Kemal Aydın,Metin Kuş, Editör, Vizetek Yayınları, Ankara, ss.129-160, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Vizetek Yayınları
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.129-160
  • Editörler: Mehmet Kemal Aydın,Metin Kuş, Editör
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sürekli gelişen eğitim ortamında, öğrencilerin öğrenimini ölçme ve değerlendirme şeklimiz, onların eğitim yolculukları üzerinde derin bir etkiye sahiptir. Geleneksel olarak, değerlendirme yöntemlerine, öncelikle bilgilerin ezberlenmesi ve yeniden canlandırılması üzerine odaklanan standartlaştırılmış testler ve sınavlar hâkim olmuştur. Bununla birlikte, eğitimciler ve araştırmacılar öğrenmenin karmaşıklığını daha derinlemesine araştırdıkça, öğrenci yeteneklerinin çok yönlü doğasını yakalamayı ve daha derin, daha anlamlı öğrenme deneyimlerini teşvik etmeyi amaçlayan alternatif bir değerlendirme yaklaşımı ortaya çıkmıştır. Alternatif değerlendirme, geleneksel yaklaşımların sınırlılıklarının ötesine geçerek öğrenci öğrenimi ve başarısına ilişkin daha kapsamlı bir yaklaşımı benimser. Yaratıcılığa, eleştirel düşünmeye, problem çözme becerilerine, iş birliğine ve gerçek dünya uygulamalarına değer veren çok çeşitli değerlendirme stratejilerini kapsar. Alternatif değerlendirme yöntemleri, eğitimde herkese uyan tek bir yaklaşım anlayışına meydan okur. Öğretmenlere, her öğrencinin benzersizliğini kabul ederek ve bireysel yetenekleri öne çıkararak, öğrencilerin öğrenmesini çeşitli yollarla değerlendirmek için farklı yöntemler sağlar. Dolayısıyla günümüz eğitim ortamlarında, alternatif değerlendirme yöntemlerini anlamak ve benimsemek çok önemli hale gelmiştir. Bu bölümde, alternatif değerlendirme yönteminin ne olduğunu ve niçin kullanılması gerektiğini tartışıp, geleneksel değerlendirme yöntemi ile karşılaştıracağız. Ardından alternatif değerlendirme yöntemleri içindeki portfolyo, performans görevi, proje, yapılandırılmış grid, tanılayıcı dallanmış ağaç, kelime ilişkilendirme testi, öz-akran-grup değerlendirmeleri, sunum, gözlem formu, kontrol listesi, dereceleme ölçeği şeklindeki değerlendirme yöntemlerini keşfedeceğiz. Bu yöntemlerin her birinin özelliklerini, üstünlüklerini, sınırlılıklarını ve uygulanırken dikkat edilmesi gerekenleri inceleyeceğiz. Bunu yaparken farklı derslerden örnek sorular vererek bu yöntemlerin ne şekilde uygulanabileceğini göstereceğiz.