BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, cilt.19, sa.43, ss.2677-2703, 2024 (Hakemli Dergi)
Yabancı dil öğretimine yönelik ölçme-değerlendirme çalışmaları, dilbilgisi ve söz varlığı
yeterliliğine ilişkin geleneksel değerlendirmelerin ötesine geçerek iletişimsel yeterliliğin
değerlendirilmesinde söylem türlerinin rolüne dikkat çekmektedir. Söylem türlerinin
anlaşılmasıyla yabancı dil alanındaki değerlendiriciler yalnızca dilsel yetkinliği değil aynı
zamanda iletişimin kullanım bilimsel ve toplum dilbilimsel yönlerini de değerlendirmektedir.
Okuma becerisinin değerlendirilmesi açısından ele alındığındaysa farklı söylem türlerinden
metinlerin kullanımı, okurun çeşitli türlerden ve retorik yapılardan anlam çıkarma gücünün
dikkate alınmasını gerektirir. Bu da okuduğunu anlama becerilerinin daha kapsamlı
değerlendirilmesine olanak sağlar. Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metninde (D-AOBM)
belirlenen dil tanımlayıcıları dolaylı olarak farklı dil düzeyleri için farklı söylem türlerinin
uygunluğuna gönderimlerde bulunur. Bu görüşlerden hareketle bu çalışmada yabancı dil
öğretiminde okuma becerisinin ölçülmesine yönelik geliştirilen sınavlarda farklı söylem
türlerinden metinler kullanmanın önemi tartışılmıştır. Bunun yanı sıra D-AOBM’nin dil
tanımlayıcıları ile birlikte ALTE Can Do Project (ALTECDP) yeterlilikleri dikkate alınarak söz
konusu değerlendirmelerde kullanmak üzere düzeylere göre söylem türleri ve metin türleri
sınıflandırması yapılmıştır