35. Uluslararası Maliye Sempozyumu, Antalya, Türkiye, 14 - 17 Ekim 2021
Türkiye’de 2018 yılı Ocak-Aralık döneminde 72,8
milyar TL açık veren bütçe, 2019 yılı Ocak-Aralık döneminde 123,7 milyar TL
açık vermiştir. 2019 yılı Ocak-Aralık
döneminde vergi gelirleri ise geçen
yılın aynı dönemine göre yüzde 8,3 oranında artarak 673,3 milyar TL olarak gerçekleşmiştir.
Faiz hariç bütçe giderleri ise yüzde 18,9 oranında artarak 899,5 milyar TL
olmuştur.[1] Görüldüğü üzere
bütçe giderlerinin arttığı oranda bütçe gelirleri artamamakta bu durum bütçe
açığının katlanarak artmasına neden olmaktadır. Bu denli fazla bütçe açıklarını
borçlanmadan kapatmanın ise temelde iki yolu bulunmaktadır. Bunlardan birincisi
gelirleri arttırmak diğeri ise giderleri azaltmaktır. Türkiye’nin büyüme
hedeflerini gerçekleştirmek için bütçe giderlerinin azaltılması amaçlanmadığından,
ki istatistiklerden görüldüğü üzere giderleri azaltmak bir yana bütçe giderleri
her ay artmaktadır, bu büyük açığı kapatmadaki en büyük rol bütçe gelirlerini
arttırmak amacıyla vergilere düşmüştür.
Bu amacı gerçekleştirmek için 5 Aralık 2019
tarihinde TBMM Genel Kurulu’nda görüşülüp kabul edilen ve 07 Aralık 2019
Tarihli ve 30971 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Dijital Hizmet Vergisi ile
Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun” ile ihdas edilen üç yeni vergiden biri olan “Değerli Konut
Vergisi” (ihdas edilen diğer vergiler; Dijital Hizmet Vergisi ve Konaklama Vergisi) ile
birlikte servet vergileri eksenli tartışmalar yeniden kamuyounun gündemine
yerleşmiştir. Çalışmamızın konusu da Türk Vergi Sisteminde yer alan servet
vergilerinin iktisadi vergileme ilkeleri açısından uygunluğunun
değerlendirilmesidir. Vergiye karşı oluşmaya başlayan tepkilerin bir sonucu
olarak “Değerli Konut Vergisi”’nin uygulmaya başlanmasının ertlenmesine ve söz
konusu verginin tekrar TBMM Genel Kurul gündemine getirilerek yeniden
düzenlenebileceğine ilişkin kamuoyunda beklentiler oluşturulmuştur. Akademik
yazında “Değerli Konut Vergisi” temel
olarak; hukuki güvenlik, belirlilik, vergilemede yasallık, eşitlik ve ödeme
gücü ilkeleri ekseninde eleştirilere konu olmuştur. Bu eksende servet vergileri
konusunda akademik yazında artmaya başlayan tartışmalar da dikkate alınarak
çalışmamızda genel olarak servet vergileri iktisadi vergileme ilkeleri
temelinde değerlendirmeye tabi tutulacaktır. Yine bu bağlamda efektif, rasyonel ve adil bir
vergilendirme sisteminde servet vergilerinin alması gereken yer ve şekil de tartışılacaktır.
Çalışmamızda iktisadi vergileme ilkeleri Gaston
JÈZE’nin “Maliye İlmi ve Fransız Malî Mevzuatı Hakkında Başlangıç
Dersleri”, Fritz NEUMARK’ın “Vergi Politikası: Adil ve Ekonomik Bakımdan
Rasyonel Bir Vergi Politikasının Temel Prensipleri”, Günter SCHMÖLDERS’in Genel
Vergi Teorisi, Salih TURAN’ın “Vergi Teorisi ve Politikası”, Richar A. Musgrave’in
“Kamu Maliyesi Teorsi” ile Anthony B. ATKINSON ve Joseph E. STIGLITZ’in
“Lectures On Public Economics” eserlerinde ve OECD ile Mali Araştırmalar
Enstitüsünde (Institute for Fiscal Studies) yer alan sınıflandırmalar temel
alınarak ortaya konulacaktır. Bu kapsamda; Vergilemede eşitlik, genellik,
berlirlilik (kesinlik), uygunluk, iktisadilik – ucuzluk, nispilik – şahsî ödeme
gücüne göre vergileme, yeterlilik – esneklik, vergi hukukunun sürekliliği,
vergi tedbirlerinin uygulanabilirliği, vergi tedbirlerinin tutarlılığı ile
sistematik bütünlüğü ve verginin tarafsızlığı ilkeleri açıklanacaktır.
Çalışmanın izleyen kısımlarında Türk Vergi Sisteminde yer
alan servet vergileri sınıflandırılacak ve temel unsurları açıklanacaktır.
Temel sınıflandırma servet sahipiliği üzerinden alınan Emlak Vergisi, Motorlu
Taşıtlar Vergisi ve Değerli Konut Vergisi ile servet transferi üzerinden alınan
Veraset ve İntikal Vergisi şeklinde yapılacaktır. Söz konusu vergiler konu, mükellef, matrah ve
oran temelinde açıklanacaktır.
Çalışmada elde edilmesi beklenen bulgular ise Emlak
Vergisi, Motorlu Taşıtlar Vergisi, Değerli Konut Vergisi ile Veraset ve İntikal
Vergisinin konu, mükellef, matrah ve oran yapısının vergilemede eşitlik,
genellik, berlirlilik (kesinlik), uygunluk, iktisadilik – ucuzluk, nispilik –
şahsî ödeme gücüne göre vergileme, yeterlilik – esneklik, vergi hukukunun
sürekliliği, vergi tedbirlerinin uygulanabilirliği, vergi tedbirlerinin
tutarlılığı ile sistematik bütünlüğü ve verginin tarafsızlığı ilkeleri
temelinde değlerndirilmesi sonucu ortaya çıkacaktır.
Servet üzerinden alınan vergilerin genel bütçe gelirleri
içindeki payına da yer verildikten sonra söz konusu vergiler etkinlik ve adalet
açısından değerlendirilerek özellike 30971 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Dijital
Hizmet Vergisi ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile ihdas edilen “Değerli Konut Vergisi”
bu eksende değerlendirilecektir.
[1] T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı; Aylık Bütçe Gerçekleşmeleri
Raporu; Aralık 2019: (Çevrimiçi) https://ms.hmb.gov.tr/uploads/2020/01/Aylık-Bütçe-Gerçekleşmeleri-Raporu-2019Aralık_V4.pdf
Turkey budget in January-December 2019 showed a
deficit of 123.7billion TL. In January-December 2018, the deficit was 72.8
billion TL. January-December 2019 tax revenues increased by 8.3 percent
compared to the same period last year and amounted to 673.3 billion TL. Budget
expenses excluding interest increased by 18.9 percent to 899.5 billion TL.[1]
As can be seen, budget revenues do not increase at the rate that budget
expenses increase, and this causes the budget deficit to increase
exponentially. There are basically two ways to cover such large budget deficits
without borrowing. The first of these is to increase revenues and the other is
to reduce expenses. Since it is not intended to reduce budget expenses in order
to achieve Turkey's growth targets, as you can see from the statistics, aside
from reducing expenses, budget expenses increase every month, the biggest role
in closing this large deficit is to reduce taxes in order to increase budget
revenues.
In order to achieve this objective in 5 December
2019 "The law on Digital Services Tax and amendments to certain laws and Decree
Law No. 375” was discussed and adopted by the General Assembly of the Turkish
Grand National Assembly and published in the Official Gazette dated December
07, 2019 and numbered 30971. Together with other taxes introduced (Digital Services Tax and Housing
Tax), Valuable Property Tax ise one of the three new taxes introduced by the “The
law on Digital Services Tax and amendments to certain laws and Decree Law No.
375". With these new taxes the debate on wealth taxes is again on the
agenda of the public. The subject of our study is to evaluate the suitability
of wealth taxes in the Turkish tax system in terms of economic taxation
principles. As a result of the reactions against the tax, public expectations
have been raised regarding the postponement of the implementation of the “Valuable
Property Tax”and that the tax could be re-organized by bringing it back to the
agenda of the General Assembly of the Turkish Grand National Assembly. In the
academic literature, “Valuable Property Tax” has been the subject of criticism
on the basis of the principles of legal security, specificity, legality in
taxation, equality and ability to pay principles. In this respect, the debate
about wealth taxes which began to increase in academic literature will be
evaluated in our study on the basis of economic taxation principles. In this
context, the place and form that wealth taxes should take in an effective,
rational and fair taxation system will also be discussed.
In our study, the classifications of economic
taxation principles will be based on Gaston Jèze's "Starting Lessons on Fiscal
Science and French Fiscal Legislation", Fritz Neumark's "Tax Policy:
Basic Principles Of A Just And Economically Rational Tax Policy", Günter
Schmölders' “General Tax Theory”, Salih Turan's "Tax Theory And
Policy", Richar A. Musgrave's "Public Finance Theory", Anthony
B. ATKINSON and Joseph E. Stiglitz's “Lectures on Public Economics” and the
classifications included in the OECD and the Institute for Fiscal Studies. In
this context, the principles of equality, generality, certainty, conformity,
economy – cheapness, relative – taxation according to personal solvency,
competence – flexibility, continuity of tax law, applicability of tax measures,
consistency of tax measures, systematic integrity and impartiality of tax will
be explained.
In the following parts of the study, wealth taxes
in the Turkish tax system will be classified and the basic elements will be
explained. The basic classification will be made in the form of property tax
levied on wealth ownership, Property Tax, Motor Vehicles Tax and Valuable Property
Tax, and inheritance and transfer tax levied on wealth transfer. These taxes
will be disclosed on the basis of subject, taxpayer, base and rate.
Study findings are expected to be obtained from as
a result of evaluation of the basic elements of the Property Tax, Motor Vehicle
Tax, Inheritance And Gift Tax and Valuable Property Tax; on the basis of the
principles equality, generality, certainty, conformity, economy – cheapness,
relative – taxation according to personal solvency, competence – flexibility,
continuity of tax law, applicability of tax measures, consistency of tax
measures, systematic integrity and impartiality of tax.
After stating
the share of taxes levied on wealth in the general budget revenues these taxes particulary,
the “Valuable Property Tax” introduced with the “The law on Digital Services Tax and amendments to
certain laws and Decree Law No. 375” published in the Official
Gazette No.30971 will be evaluated in terms of efficiency and fairness.
[1] T.C. Ministry of Treasury and Finance; Monthly Budget
Realizations Report; December 2019: (Online)
https://ms.hmb.gov.tr/uploads/2020/01/Aylık-Bütçe-Gerçekleşmeleri-Raporu-2019Aralık_V4.pdf