1961-1965 ARASINDA TÜRKİYE SOLUNDA EĞİTİM TARTIŞMALARI


Öztan G. G.

Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, cilt.76, sa.1, ss.279-318, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 76 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Index Islamicus, MLA - Modern Language Association Database, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.279-318
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

1961 Anayasası’nın yürürlüğe girmesini takip eden süreçte sol/sosyalist fikirler görünürlükkazanmıştır. 1960’ların ilk yarısında örgütlenme faaliyetlerine yoğunlaşan sol çevreler Anayasanınkazanımlarının korunması, planlı kalkınma hedefinin gerçekleştirilmesi ve toplumsal eşitsizliklerin merkezi politikalarla giderilmesi konusunda benzer fikirlere sahip olmuştur. Eğitim sisteminin yeniden yapılandırılması bu hedeflere ulaşabilmenin ön şartlarından biri olarak düşünülmüştür.Bu çalışmada 1961
-
1965 arasındaki dönemde sol/sosyalist siyasetin eğitim başlığını hangi ekonomi
-
 politik bağlamda ve hangi temel başlıklar altında ele aldığı incelenecektir. Sözü edilen amaca uygun olarak
Yön
 Dergisi
’ne,TİP çevresinin çıkardığı
Sosyal AdaletDergisi
’ne TİP’in ve CHP’nin parti programı, bildiri ve seçim beyannamelerine, gazete arşivlerine başvurulacaktır. Türkiye solunun eğitime yüklediği misyon, planlıkalkınma, anti
-
emperyalizm ve sosyal adalet gibi dönemin sık başvurulan kavramları etrafında tartışılacaktır.Eğitim si
stemindeki ABD etkisine ve anti-
komünizm uygulamalarına karşı tepkilere,Köy Enstitülerininyeniden açılması taleplerine, halkçı eğitim tartışmalarına yer verilecek, bu dönemde yükseköğretime dairsorunların sol/sosyalist dergilerde ve partilerde nasıl ele alındığı incelenecektir