Sosyoloji Dergisi (İstanbul Üniversitesi), vol.3, no.30, pp.79-98, 2015 (ESCI)
At the end of 1960s, a time when the requirement to attend formal education
institutions for a more promising future was commonly acknowledged, homeschooling
emerged as a practice in which parents themselves undertook responsibility for
educating their children instead of directing them to professionals. Having emerged as
a social movement in the educational field, homeschooling is an alternative choice of
education that is practiced legally in many countries besides the USA. One of the basic
conclusions of this study, in which an overview of the emergence of homeschooling
in the USA and its current situation have been taken, is that homeschooling, after
emerging as a reaction against institutional education, has lost its marginality; and that
in parallel to its legitimization, it has been transformed into a segment of institutional
education today.
Ev Okulu, 1960’ların sonunda, daha parlak bir gelecek için resmi öğretim kurumlarına
devam etme gerekliliğinin yaygın kabul kazandığı bir zaman diliminde,
ebeveynlerin çocuklarının eğitimi konusunda profesyonellere yönelmek yerine bu sorumluluğu
kendilerinin üstlendiği bir uygulama olarak ABD’de ortaya çıkmıştır. Eğitim
alanında toplumsal hareket olarak ortaya çıkan ev okulu, günümüzde, ABD’nin
yanı sıra birçok ülkede yasal bir uygulama olarak yürürlükte olan alternatif bir eğitim
seçeneğidir. Ev okulunun ABD’de ortaya çıkışı ve evrildiği mevcut durumun genel bir
değerlendirilmesinin yapıldığı bu çalışmada ulaşılan temel sonuçlardan birisi, kurumsal
eğitim karşıtlığıyla ortaya çıkan ev okulunun bugün yasallaşma süreciyle birlikte
marjinalliğini kaybederek kurumsal eğitimin bir parçası haline gelmiş olmasıdır.