Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Uygulaması Dersine ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Görüşleri


Creative Commons License

BİBER M., ERBAY H. N., KİRİŞCİ M.

TURKISH STUDIES, cilt.13, sa.4, ss.117-138, 2018 (SSCI)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: TURKISH STUDIES
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Social Sciences Citation Index (SSCI), Scopus, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.117-138
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Araştırmada öğretmen adaylarının “Öğretmenlik Uygulaması” dersine ve öğretmenliğe yönelik görüşleri alınarak dersin öğretmen adaylarına olan katkılarını ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul’da bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi Matematik Öğretmenliği programında öğrenim görmekte olan son sınıf öğrencileri ile aynı fakültenin Pedagojik Formasyon Programı’na kayıtlı Matematik Bölümü öğrencilerinden oluşan toplam 197 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Katılımcılardan “Öğretmenlik Uygulaması” dersine ve öğretmenlik mesleğine dair açık uçlu sorular yardımıyla görüş alınmıştır. Öğretmen adaylarının yazılı olarak ifade ettikleri cevaplar içerik analiziyle değerlendirilmiştir. İçerik analizi; verilerin kodlanması, temaların bulunması, kodların ve temaların organize edilmesi, bulguların tanımlanması ve yorumlanması olmak üzere dört aşamada gerçekleşmektedir (Yıldırım & Şimşek, 2005). Öğretmen adaylarının cevapları kodlanarak, kodların benzerlik ve farklılıklarına göre kategoriler oluşturulmuştur. Nitel verilerin nicelleştirilmesi için her bir temadaki kategori ve kodların hangi sıklıkla tekrar ettiği (frekansı) bulunmuş ve tablolar halinde sunulmuştur. Elde edilen bulgulara dayanarak öğretmen adaylarının öğretmenliğe dair görüşleri incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, öğretmen adaylarının “Öğretmenlik Uygulaması” dersini mesleğe katkı sağlayan bir ders olarak gördükleri, okullardaki öğretmenlerin tecrübeli ve ilgili olduğunu, buna karşılık öğrencilerin ise okula ve derse karşı ilgisiz olduklarını düşündükleri, bir öğretmenin sahip olması gereken en önemli becerinin ise pedagojik bilgi ve pedagojik alan bilgisi olduğunu ifade ettikleri görülmüştür. 

In this research, it was aimed to reveal teacher candidates’ opinions about "Applied Schoolteaching" and the contributions of the teacher candidates by taking this lesson. The research group of study constitutes a total of 197 teacher candidates in the Department of Mathematics Education and in the Pedagogical Formation Program of the same faculty of a state university in Istanbul. Participants were interviewed with the open-ended questions about "Applied Schoolteaching" and the teaching profession. The answers that teacher candidates expressed in writing were evaluated by content analysis. Content analysis has four stages; coding of the data, finding the themes, organizing the codes and themes, identification and interpretation of the findings (Yildirim & Simsek, 2005). The answers of the teacher candidates were coded and categorized according to the similarities and differences of the codes. For the quantification of qualitative data, the frequency of repeated categories and codes in each theme were found and presented in the form of tables. Based on the findings, the opinions of teacher candidates in teaching were examined. According to the results obtained, it was found that the teacher candidates saw "Applied Schoolteaching" as a course contributing to the profession, think that the teachers in the schools are experienced and relevant, whereas students are disinterested to the school and the lesson, in addition, it is seen that the most important skill that a teacher should have is pedagogical knowledge and pedagogical field knowledge.