Türkiye’de Tüketici Güven Endeksi ve Tüketici Fiyat Endeksi Arasındaki İlişkinin Ampirik Analizi


Creative Commons License

TUNALI H., ÖZKAN İ. E.

İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi, cilt.3, sa.2, ss.54-67, 2016 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 3 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2016
  • Dergi Adı: İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.54-67
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, tüketici fiyat endeksi ile tüketici güven endeksi arasındaki kısa ve uzun dönemli ilişkilerin incelenmesidir. Çalışmada, tüketici güven endeksi ve tüketici fiyat endeksi olmak üzere toplam iki değişken ele alınmış ve analiz kapsamında her bir değişken için 2004:01-2015:12 dönemini içeren aylık frekansta 144 adet gözlemden oluşan veri seti kullanılmıştır. Tüketici güven endeksi olarak Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK) ve Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası (TCMB) tarafından hazırlanan endeks esas alınmıştır. Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) verileri de Türkiye İstatistik Kurumundan alınmıştır. Elde edilen ampirik bulgular incelendiğinde, Türkiye’de incelenen dönem arasında tüketici güven endeksi ile tüketici fiyat endeksi arasında uzun dönemli ilişkinin; kısa dönemde ise Tüketici fiyat endeksinden tüketici güven endeksine bir nedensellik ilişkisinin olduğu görülmektedir.

The aim of this study is to examine the short and long term relations between consumer price Index and consumer confidence Index. In the study, two variables in total are discussed as consumer confidence Index and consumer price Index and a data set consisting of 144 observations in a monthly frequency spanning the 2004:01-2015:12 period is applied for each variable within the analysis. The consumer confidence Index is based on the Index prepared by Turkey Statistics Institution (TSI) and Republic of Turkey Central Bank (RTCB). As for Consumer Price Index TSI’s Index will be used. Examined the empirical findings obtained, it is observed that there is a long-term relation between consumer confidence Index and consumer price Index and a short term causality from comsumer price Index to consumer confidence Index within the period investigated in Turkey.