Örgün Din Eğitimi Veren Kurumlarda Kur'an-ı Kerim'in Anlamının Öğretilmesi Üzerine Bir Araştırma


Creative Commons License

Koç A., Özkan E.

Yakın Doğu Üniversitesi İslam Tetkikleri Merkezi dergisi (Online), cilt.5, sa.2, ss.187-232, 2019 (Hakemli Dergi)

Özet

Kur’ân-ı Kerîm İslam dininin temel kaynağıdır. İslam toplumlarının temel referansı olan Kur’ân-ı Kerîm indirilişinden itibaren tüm Müslümanların başucu kitabı olmuştur. Kültürümüzde de Kur’ân-ı Kerîm’e özel bir değer verilmiştir. Bu sebeple eğitim-öğretim sistemimiz içinde Kur’ân-ı Kerîm’in hem lafız hem de mana yönüyle öğretilmesi için kurumlar ve dersler yer almıştır. İslam’ın yaşanması, Kur’ân-ı Kerîm’in inanç, ibadet, ahlak ve gündelik yaşamla ilgili kurallarının öğrenilmesine bağlıdır. Bu nedenle Kur’ân-ı Kerîm’in hem lafzının hem de anlamının öğretilmesi gerekmektedir. Bu araştırma Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde (KKTC) örgün din eğitimi veren kurumlarda Kur’ân-ı Kerîm’in anlamının öğretilmesini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya KKTC’de örgün din eğitimi veren kurumlar olan Hala Sultan İlahiyat Koleji, Yakın Doğu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi ve Kıbrıs Sosyal Bilimler Üniversitesi Dinî İlimler Fakültesi öğrencileri, öğretmenleri ve öğretim elemanları katılmıştır. 2019-2020 eğitim yılı güz döneminde gerçekleştirilen araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi, yarı yapılandırılmış görüşme ve odak grup görüşmesi yöntemleri uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin tamamı Kur’ân-ı Kerîm’in anlamının öğretilmesi gerektiğini düşünürken büyük çoğunluğu anlamını tam manasıyla henüz okumamıştır. Ders saatlerinin yetersizliği sebebiyle derslerde işlenmesinin de gerçekleşmediği tespit edilmiştir. Buna göre Kur’ân-ı Kerîm’in anlamının öğretileceği müstakil bir ders konulması ve ders dışı etkinliklerin, yarışmaların düzenlenmesinin Kur’an-ı Kerim’in anlamının öğretilmesine katkı sağlayacağı anlaşılmaktadır.

The Quran is the main source of Islamic religion. The Qur'an, the main reference of Islamic societies, has been the bedside book of all Muslims since its revelation. In our culture, a special value is given to the Holy Quran. For this reason, in our education and training system, there are institutions and lessons for teaching the Quran in terms of both verbal and meaning. The practice of Islam depends on the learning of the Quran's beliefs, worship, morals and everyday life rules. For this reason, it is essential that the Quran be learned both in terms of words and meaning. This research was conducted to examine the teaching of the meaning of the Qur'an in formal religious education institutions in the Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC). The students, teachers and lecturers of Hala Sultan College of Theology, Near East University Faculty  and Cyprus Social Sciences University Faculty of Religious Sciences, which are formal schools of religious education in TRNC, participated in the study. Document analysis, semi-structured interview and focus group interview methods were used in the research conducted in the fall semester of 2019-2020 academic year. According to the results of the research, while all of the students think that the meaning should be taught, the majority of them have not yet read the meaning of the Holy Quran. It was also determined that due to insufficiency of lesson hours, it was not realized in the lessons. Accordingly, it may be appropriate to place a separate lesson to teach the meaning of the Holy Quran and to organize extracurricular activities and contests.