Coksesli Muzik Tarihinde Oncu Kadinlar ve Toplumsal Temsil Sorunu


Creative Commons License

Karaol E.

Sosyologca, sa.30, ss.255-278, 2025 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2025
  • Dergi Adı: Sosyologca
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Legal Source, Asos İndeks
  • Sayfa Sayıları: ss.255-278
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Toplumsal gelişmelere paralel olarak, insanlık tarihinin kopmaz bir parçası olan müzik tarihi de profesyonel ve bütüncül müzik eğitimi veren konservatuvarların da kökeninde olan, yüzyıllar süren geleneği koruyan (conservative) yapıyla şekillenerek, aslında açık fakat bir o kadar gizil bir partriarkal anlayışla kadınlardan yeterince bahsedilmemesi meselesini henüz çözememektedir. Elbette bu meseleyi pek çok alanda daha önceden de araştıran başkaları da (görece kadınlar) olmakla birlikte, çoksesli müzik alanına yön veren kimi problematik kaynaklarda kadınlarla ilgili sınırlı kayıtlı veriye ulaşmak, nedenleri de pek sorgulama gereği duyulmadan kanıksanarak olağan karşılanmaktadır. Bunun majör sebebi, müzikle ilgili tarihte de sadece erkeklerden oluşan referansların yarattığı illüzyondur. Dünya, en kalabalık azınlık oksimoronuyla kadınlar için eşitlik fikrinin gerçekleşmesine henüz yaklaşamadığından, başka bir müzik tarihi mümkün mü sorusuyla meseleye odaklanılıp, sadece öncü kadınlardan oluşan bir yazımla kadınların temsil sorunu üzerinden müzikolojik bağlamda toplumsal cinsiyet eşitliğine vurgu yapmak bu çalışmanın temel amacıdır. Çalışmanın metodolojisi, müzikoloji ve sosyolojinin disiplinlerarası kesişimiyle feminist teoriye dayanmaktadır. Sonuç olarak, tarihin başından sonuna tüm engellere karşın çoksesli müzikte öncülük eden kadınların temsiliyetindeki paradoks yeniden yapılandırılmalıdır.