DEHB ve ÖÖB’de Otizm Spektrum Özellikleri ve İçselleştirme Dışsallaştırma Belirtileri ile İlişkisi


Albayrak Z. S., Serdengecti N., Ateş B. Ö., Seçinti D. D., Yazıcı M. S., kadak m. t., ...Daha Fazla

Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, cilt.32, sa.2, ss.94-100, 2025 (Scopus) identifier identifier

Özet

Amaç: Nörogelişimsel bozukluklar (NGB) sıklıkla komorbidite gösterir ve sıklıkla örtüşen semptom kümeleri içerir. Bu çalışmanın amacı, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB), özgül öğrenme bozukluğu (ÖÖB) ve komorbid tanıları olan çocuklarda otistik özellikleri (AT) ve artan AT’nin içselleştirme ve dışsallaştırma semptomları ile ilişkisini araştırmaktır. Gereç ve Yöntem: Bu çalışmaya 49 DEHB, 58 ÖÖB, 48 DEHB+ÖÖB ve 56 tipik gelişen çocuktan elde edilen veriler dahil edilmiştir. Tanı için yarı yapılandırılmış klinik görüşme kullanılmıştır. Çocukların ailelerine Sosyal Duyarlılık Ölçeği ve Güç ve Güçlükler Anketi uygulanmıştır. Bulgular: Çalışma, DEHB veya ÖÖB olan çocuklarda AT tipik gelişim gösteren akranlarına ve DEHB+ÖÖB grubuna kıyasla tek tanılı gruplara göre daha yaygın olduğunu belirlemiştir. AT’ler NGB'de artan içselleştirme ve dışsallaştırma semptomlarıyla ilişkili bulunmuştur. Sonuç: AT’lerin otizm dışındaki NGB'de görülme olasılığı sağlıklı kontrollere kıyasla daha yüksektir ve AT’leri olan kişilerde psikopatolojiler daha yaygındır. Semptom kümelerini dikkate alan kapsamlı değerlendirmeler, ortak etiyolojik arka planları ve hasta temelli tedavileri araştırmak için önemli olabilir.
Objectives: Neurodevelopmental disorders (NDDs) show frequent comorbidities and often contain overlapping symptom clusters. This study aims to investigate the autistic traits (ATs) in children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), specific learning disorder (SLD), and comorbid patients, and it hypothesizes that increased autistic features are associated with increased internalization and externalization symptoms. Materials and Methods: Data from 49 ADHD, 58 SLD, 48 ADHD+SLD, and 56 typically developing children were included in this study. A semi-structured clinical interview was used for diagnosis. The Social Responsiveness Scale and Strengths and Difficulties Questionnaire were administered to families of children. Results: The study determined that ATs were more common in children with ADHD or SLD than in their typically developing peers and more common in the ADHD+SLD group than in the single-diagnosis groups. ATs are associated with increased internalization and externalization symptoms in NDDs. Conclusion: ATs are more likely to be seen in NDDs other than autism compared to healthy controls, and psychopathologies are more common in people with ATs. Comprehensive assessments considering clusters of symptoms may be important for exploring common etiologic backgrounds and patient-based treatments.