Satınalma Dergisi, cilt.13, sa.153, ss.44-46, 2025 (Hakemsiz Dergi)
Bugün satınalma iş çevresi hızlı bir dönüşüm içerisinde. Gündem çok yoğun ve bir o kadar karmaşık. Operasyonel ve maliyet risklerini yönetme zorlukları devam ederken denkleme iklim ve sürdürülebilirlik riskleri de eklendi. Değer zincirlerinde dekarbonizasyon hedeflerine ulaşmada satınalma departmanlarının katkısı ciddi bir çalışma alanı yarattı.
Tüm ihracat yapan şirketlerimizin gündeminde Sürdürülebilir Satınalma var.
Uluslararası pazarlarda firmaların sürdürülebilirlik kültürü ve bu alandaki uygulamaları iş yapmanın anahtarı haline geldi. İhracat yaparken firmanız, prosesleriniz ve ürünleriniz sürdürülebilirlik odaklı sorgulanıyor. Bütünsel olarak inceleniyorsunuz. Sıkı bir takip ve inceleme, işin stratejik boyutu oldu.
Müşteriler firmanızın sürdürülebilirlik olgunluğunu anlamada tüm yönleri ile sistemsel denetimden geçmesinin yararına inanıyor. Bu kapsamda derecelendirme kuruluşlarından, bağımsız otoritelerden, destek alıyor.
Onların rehberliğine, puanlamalarına ve raporlarına önem veriyor.
Tüm dünyada kabul gören derecelendirme kuruluşlarından bir tanesi de Ecovadis’in firmalara sunduğu sürdürülebilirlik performans değerlendirme hizmetleridir. Bu yazımda Ecovadis sürdürülebilir satınalma puanınızın yükseltilmesi için yapılması gereken stratejik aksiyonlara yer vereceğim.
İlk adım planlı hareket etmek ve işleri bir proje olarak ele almaktan geçiyor.
Doğru bir planlama, önceliklerin tespiti ve kilometre taşları tespit edilmelidir.
1. Sürdürülebilir Satınalma Politikalarının Belirlenmesi ve Güncelleme
- Sürdürülebilir satınalma politikası var mı?
Bu politikanın şirket stratejisi ile ilgisi ne düzeyde örtüşüyor?
- Sürdürülebilir satınalma stratejisinin oluşturulması ve yürürlüğe girmesi.
- Şirketin sürdürülebilir kaynak stratejisi ne zaman ve nasıl belirlendi?
Üst kademenin ve departmanların katkısı nedir?