Amaç: Bu çalışmanın amacı farklı termomekanik teknolojiler kullanılarak üretilmiş 4 adet Nikel-titanyum esaslı döner alet sisteminin; ProTaper NEXT (Dentsply Maillefer, Ballaigues, İsviçre), BT-RaCe (FKG, La Chaux-de-Fonds, İsviçre), K3XF (SybronEndo, West Collins, Kaliforniya, ABD) ve HyFlex CM (Coltène-Whaledent, Altstatten, İsviçre), şekillendirme etkin- liklerini karşılaştırmaktır. Gereç ve Yöntem: S-şekilli kanal içeren reçine bloklardan (n=20) işlem öncesi ve sonrası dijital fotoğraflar; ileri derecede eğimli kanala sahip çekilmiş dişlerden (n=20) şekillendirme öncesi ve sonrası standart yöntemle dijital radyografiler alın- mıştır. Alınan fotoğraf ve radyografiler bilgisayar yazılım prog- ramı yardımı ile çakıştırılarak ölçümler yapılmış ve transpor- tasyon miktarı ile merkezde kalma oranları hesaplanmıştır. İstatistiksel değerlendirmede varyans analizi ve Kruskal Wallis testi ve post-hoc Tukey ve Dunn’s çoklu karşılaştırma testleri kullanılmıştır. Sonuçlar anlamlılık p<0,05 düzeyinde değer- lendirilmiştir. Bulgular: Reçine bloklarda, kuronal eğimde K3XF merkezde kalma ve transportasyon miktarı açısından en başarılı sonuç- ları vermiştir (p<0,05). K3XF sistemini sırasıyla HyFlex CM ve ProTaper NEXT sistemleri izlemiştir ancak bu iki sistem arasın- da istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmamıştır (p>0,05). BT-RaCe sistemi her iki eğimde de en fazla transportasyon oluşturan (p<0,05) sistem olmuştur. Çekilmiş dişlerde, en az transportasyonu K3XF ve HyFlex CM sistemleri oluşturmuş- tur (p<0,05). Çalışma uzunluğunda en fazla transportasyona BT-RaCe sistemi neden olmuştur. ProTaper NEXT sisteminin kanal düzleşmesi meydana getirdiği saptanmıştır. Sonuçlar: İleri derecede eğimli ve birden fazla eğime sahip kök kanalların şekillendirilmesinde K3XF en uygun sistem gibi görünmektedir. HyFlex CM sisteminin de güvenle kullanılabi- leceği sonucuna varılmıştır. Esnekliği arttırılmış alaşımlardan üretilen aletlerin zorlu vakaların şekillendirilmesinde daha ba- şarılı sonuçlar verdiği gözlemlenmiştir.
Aim: To compare the shaping efficacy of 4 rotary instrumenta- tion systems (ProTaper NEXT (Dentsply Maillefer, Ballaigues, Switzerland), BT-RaCe (FKG, La Chaux-de-Fonds, Switzer- land), K3XF (SybronEndo, West Collins, CA, USA) ve HyFlex CM (Coltène-Whaledent, Altstatten, Switzerland) manufactu- red with different processing technologies of nickel-titanium wire. Materials and Method: Superimposed pre- and posto- perative images of simulated S-shaped canals (n=20) and digital radiographs of severely curved root canals (n=20) were used to determine amount of transportation and centering ratio. The data were analyzed using analysis of variance and Kruskal Wallis test and post-hoc Tukey and Dunn’s multiple comparison tests and significance was set at P<0.05. Results: In simulated S-shaped canals, K3XF gave the best results with respect to amount of transportation and centering ratio at the coronal curvature (P<0.05) fol- lowed by HyFlex CM and ProTaper NEXT with no signifi- cant differences between them. At the apical curvature, K3XF and HyFlex CM presented significantly better cen- tering ratio results than ProTaper NEXT (P<0.05). BT-RaCe showed significantly higher transportation values than the other systems in both curvatures (P<0.05) In extrac- ted teeth, K3XF and HyFlex CM resulted in the least mean canal transportation (P<0.05) BT-RaCe produced the hi- ghest amount of transportation at the apical end point of instrumentation. ProTaper NEXT exhibited pronounced canal straightening. Conclusions: Under the conditions of this study, K3XF appears to be more suitable to shape multi-curved and severely curved root canals. HyFlex CM showed adequ- ate canal preparation and was also safe. Alloy types with greater flexibility seem to result in better shaping outco- me in complex canals.