Kronik Görme Azlığı Olan Çocuğun İzlemi ve Toplumda Bakımı


Aksu Ceylan N., Özbilen K. T.

Kronik Hastalığı Olan Çocuğun İzlemi ve Toplumda Bakımı, Emine Gülbin Gökçay,Gonca Keskindemirci, Editör, Istanbul University, İstanbul, ss.659-671, 2024

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2024
  • Yayınevi: Istanbul University
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.659-671
  • Editörler: Emine Gülbin Gökçay,Gonca Keskindemirci, Editör
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kronik görme azlığı, çocukluk çağında izole veya sistemik hastalıklarla birlikte görülebilen ve çocuğun gelişimini farklı yönlerden etkileyebilen kronik bir süreçtir. Çocuklarda görme azlığının en sık nedenleri; kortikal görme azlığı, optik sinir, retina ve lens hastalıklarıdır. Kronik görme azlığında yaklaşım, sebep olan etiyolojik faktöre bağlı olarak; hastalığın önlenmesi, hastalığın erken tanı ve tedavisi, ve hastalığın neden olduğu görme azlığı için rehabilitasyon olarak sınıflandırılabilir. Hastalığın gelişmemesi için alınacak birinci basamak önlemler; kronik görme azlığı ortaya çıkmadan etiyolojik faktörün ortadan kaldırılmasını ve böylece görme azlığının oluşmamasını hedefler. Çocuklarda kronik görme azlığında bir diğer yaklaşım, hastalığın erken tanı ve tedavisinin yapılmasıdır. Görme azlığının erken tanısı, tedavi edilebilir etiyolojik faktörler söz konusu olduğunda tedavi başarısını artırmaktadır. Bu nedenle; göz hastalıklarının erken tanı alması amacıyla çocuklar için belirli yaşlarda rutin göz muayeneleri önerilmektedir. Rehabilitasyon, multidisipliner yaklaşım gerektiren bir süreç olup çocuğun; gelişim ve eğitim sürecinin desteklenmesi, günlük yaşam aktivitelerinde bağımsız hareketinin sağlanmasını amaçlar. Az görmenin çocuk üzerindeki psikososyal etkisine özel önem veren disiplinler arası bir ekip, kapsamlı ve etkili bakım için kritik öneme sahiptir. Rehabilitasyon, çocuğun mevcut kapasitesini en yüksek düzeyde kullanabilmesi için gerekli yardımcı cihazlar ve eğitim çalışmalarını kapsar. Az gören eğitimi, fonksiyonel görme egzersizleriyle mutlak körlüğü olmayan ancak tıbben görme engelli olan çocuklara “görmeyi” öğretmeyi amaçlar. Mutlak körlüğü olan çocuklarda ise; görme duyusu olmadan kasların koordinasyonu, dik durma, yürüme için gerekli olan denge ve hareket eğitimi verilir. Kısmi körlük olan çocuklarda yardımcı optik araçlardan faydalanılabilir. Mutlak körlük olan çocuklarda ise, körler okullarında ve rehabilitasyon merkezlerinde beyaz baston eğitimi verilmektedir.