Yükseköğretim Dergisi/Journal of Higher Education (Turkey), cilt.10, sa.3, ss.340-355, 2020 (ESCI)
Akademisyenler,
her meslek grubunda olduğu gibi, görevlerini yerine getirirlerken çeşitli
sorunlarla ve sıkıntılarla karşılaşmaktadırlar. Yaşanan bu sorunları ve
sıkıntıları çözüp akademisyenlerin verimli ve huzurlu çalışabilmelerini
sağlamak için öncelikle mevcut sorunların ve sıkıntıların neler olduğunu ortaya
koyacak kapsamı geniş araştırmalara ihtiyaç vardır. Bu noktadan hareketle bu
araştırmada Türkiye’deki üniversitelerde çalışan akademik personelin sorunları
arasında yer alan; iş tatmininin, işten ayrılma niyetinin ve rol streslerini
oluşturan rol belirsizliğinin ve rol çatışmasının mevcut durumlarının
belirlenmesi ve akademisyenlerin iş tatminlerinin, rol streslerinin ve işten
ayrılma niyetlerinin, bu değişkenleri etkileyebilecek demografik özelliklere
göre farklılaşıp farklılaşmadıklarının tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada, demografik değişkenlerin de kapsamlı olarak ele alınması hedeflenmiş
ve cinsiyet, yaş, medeni durum, çocuk sayısı, akademik unvan, akademisyenlik
süresi, kurum kıdemi, üniversite türü, temel çalışma alanı, çalışılan birim,
idari görev, yurtdışında akademik çalışmada bulunma, farklı üniversitede ders
verme, son 3 yıldaki haftalık ortalama ders sayısı ve son 3 yıldaki yayın
sayısı demografik değişkenleri bu doğrultuda incelenmiştir. Araştırmaya,
Türkiye çapında 3578 akademisyen katılmıştır. Araştırma sonunda,
akademisyenlerin iş tatmini seviyelerinin ve rol çatışmalarının orta düzeyde,
rol belirsizliklerinin ve işten ayrılma niyetlerinin düşük düzeyde ve rol streslerinin
de düşük ile orta düzey arasında olduğu bulunmuştur. Ayrıca akademisyenlerin iş
tatminlerinin, rol streslerinin ve işten ayrılma niyetlerinin birçok demografik
değişkene göre farklılaştığı sonucuna da ulaşılmıştır.