Amme Idaresi Dergisi, cilt.54, sa.3, ss.85-118, 2021 (SSCI)
Başta
Amerika Birleşik Devletleri ve Anglo Sakson coğrafyası olmak üzere uluslararası
alanda son çeyrek yüzyıldır yeni kamu yönetimi anlayışının yerleşmesiyle kamu
sektöründe bireysel ve kurumsal performansı ölçmeye yönelik oldukça kapsamlı
bir literatür birikmiştir. Son yıllarda bu kuramsal çalışmaların çeşitli bölge
ve ülkelerde sınandığı ampirik araştırmalar da artmaya başlamıştır. Türkiye’de
yerel yönetimler ve yerel yönetim maliyesine ilişkin literatür oldukça gelişmiş
ve kapsamlı olmakla beraber, kamu yönetiminde performans yönetimine geçişi
yasalaştıran 5018 sayılı Kanun (2013)’dan itibaren geçen yaklaşık 20 yılda
yerel yönetimlerin performans göstergelerine dair ampirik çalışmaların sayısı
oldukça sınırlıdır. Bu çalışma, söz konusu boşluktan hareketle, iki temel
hipotezi Türkiye örneğinde test etmeyi amaçlıyor: Birincisi, belediye
başkanının sahip olduğu nitelikler (eğitim ve iş, deneyimi) ile politik destek
belediyenin mali performansını etkilemektedir. Politik bütçe döngüsü
literatüründen hareketle ikinci hipotez, Türkiye’de belediye başkanları seçim
öncesi oy maksimizasyonu için harcama ve politika tercihlerinde bir değişikliğe
gitmektedir. Bu iki hipotezi test etmek üzere Türkiye’nin 81 il belediyesi esas
alınarak 2012-2020 yıllarına ilişkin kapsamlı bir veri seti oluşturulmuştur.
Araştırma sonuçları, belediye başkanı niteliğinin kurumsal performansa etkisine
dair tezlerin Türkiye örneğinde anlamlı karşılığı olmadığını göstermektedir.
Fakat belediyelerin bütçe dengesi üzerinde seçim öncesi yıl etkisi ve merkezi
yönetim desteği önemlidir. Çalışmamız; veri seti, kapsamı ve bulgularıyla alana
katkı sunmaya adaydır.
Anahtar Kelimeler: Yeni Kamu
Yönetimi, Yerel Yönetimler, Belediye Başkanı, Politik Bütçe Döngüsü, Mali
Performans
: Due
to the establishment of a new public administration understanding in the
international environment, particularly in the USA and the Anglo-Saxon world, a
highly comprehensive literature had been accumulated on measuring the
individual and institutional performances in the public sector. Recently, there
have been also a proliferation of the empirical studies that were testing these
theoretical assumptions in different regions and countries. Even though the
literature on the local governments and local government budgeting in Turkey is
substantially advanced and comprehensive, since the legislation of the No: 5018
Law on the performance administration in the public administration the number
of the empirical works on the performance indicators of local governments had
been quite limited. This work, starting from this void, aims to test two
hypotheses on Turkish case. Firstly, what is the impact of the qualifications
of the mayors (education, experience) and the support that the mayor possesses
on the budgetary performance of the municipality? Secondly, through following
the political budget cycle literature, do the mayors in Turkey opts for policy
changes for maximising votes before elections. In order to test these two
hypotheses a comprehensive data set was established taking into consideration
81 metropolitan municipalities between 2012-2020. Our findings demonstrate,
there was not a meaningful relation between the mayors’ qualifications and
institutional performances. Nevertheless, there is an important impact of the
effect of the year before the local elections and the central government
support on the balance of the municipality budget. Therefore, this work, can
make a substantial contribution to the literature through the extensive data
and findings that it presents.
Keywords: New Public
Management, Local Governments, Mayor,
Political Budget Cycle, Financial Performance