Elektronik Ağızdan Ağıza İletişimde Negatif Yorumların Rolü: Türkiye-Azerbaycan Karşılaştırmalı Kalitatif Bir Araştırma: Trendyol Örneği


Hasanzade E., Akyüz İ.

EFİ 2024: Uluslararası Ekonomi Finans ve İşletme Kongresi, Sivas, Türkiye, 23 - 25 Mayıs 2024, ss.57

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Sivas
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.57
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüz dijital dünyasında ağızdan ağıza iletişim kavramı, elektronik ağızdan ağıza iletişim kavramına evrimleşmiştir. Elektronik ağızdan ağıza iletişim, “belirli mal ve hizmetlerin veya bunların satıcılarının kullanımı veya özellikleriyle ilgili olarak internet tabanlı teknoloji aracılığıyla tüketicilere yöneltilen tüm gayri resmi iletişimler” olarak tanımlanmaktadır (Litvin vd., 2008). Özellikle son yıllarda tüketicilerin yorum yapma eğilimlerinin artması, elektronik ağızdan ağıza iletişimin popüleritesini de arttırmaktadır. Zira tüketiciler hem pozitif hem de negatif deneyimlerini yaptıkları yorumlar vasıtasıyla kitlelere aktarmaktadırlar. Tüketicilerin yorum yapma davranışları başta kültür olmak üzere birçok faktörden etkilenmektedir. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı Türk ve Azerbaycanlı tüketicilerin Trendyol alışveriş platformundaki negatif yorumlarını karşılaştırmalı olarak incelemektir. Araştırma, negatif yorumların rolünü elektronik ağızdan ağza iletişim bağlamında incelerken, Türk ve Azerbaycanlı tüketicilerin arasındaki farklılıkların altını çizmektedir. Ayrıca, negatif yorumların seçilme sebebi, araştırmanın kapsamını daha spesifik bir alanla sınırlamaktır. Diğer yandan, Trendyol platformu hem Türkiye, hem de Azerbaycan’da en çok kullanılan alışveriş platformlarından birisi olduğu için araştırmanın bu platform özelinde yürütülmesine karar verilmiştir. Araştırma, içerik analizi yöntemi ile, en çok satan iki kategori (aksesuar ve giyim) özelinde, Trendyol hesabına giriş yapılmadan ve temiz bir tarayıcı geçmişi ile gerçekleştirilecektir. Hesaba giriş yapılmamasının ve tarayıcı geçmişinin temiz tutulmasının sebebi ise, platform algoritmasının kişisel verileri ve geçmiş aramaları kullanarak, kategori seçimlerinde araştırmanın hata payını yükseltme olasılığını minimize etmektir. Araştırmada incelenen yorumlar, Türkçe ve Azerbaycan Türkçesi olarak iki kategoriye ayrılacak olup, bu bağlamda karşılaştırmalı analiz yapılacaktır. Araştırma, en çok beğeni ve/veya etkileşim alan yüz (100) Türkçe ve yüz (100) Azerbaycan Türkçesi ile yazılmış negatif yorumları kapsayacak şekilde gerçekleştirilecektir. Son olarak, araştırmanın bulgularının hem akademik literatüre, hem de sektöre önemli katkılar sunması amaçlanmaktadır.