Does the Use of Online Methods in Nursing Education Affect Job Readiness?


Ocaktan N., Ateş E., Ünver V., Karabacak Ü.

Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.15, no.3, pp.256-265, 2024 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

Aim: The aim of this study is to examine how the online education method increasingly used in the nursing education affects work readiness of students. Background: The literature reveals that newly graduated nurses are not adequately ready for working life, the transition from student to professional nursing is stressful and exhausting, and nearly half of them intend to quit their job. Method: Quantitative data were collected using Work Readiness Scale for Graduated Nurses (WRSGN) and General Self- Efficacy Scale (GSE). Qualitative data were collected with semi-structured questions. Results: In the study, a negative significant correlation was found between WRSGN and GSE subscales (p <0.01). There was a positive significant correlation between organizational awareness, work competence and social intelligence sub- dimensions of WRSGN and between work competence and social intelligence (p <0.01). GSE initiation subscale had a negative significant correlation with work competence, social intelligence and organizational awareness sub-dimensions (p <0.01) and a positive significant correlation with personal work characteristics sub-dimension (p <0.05). The qualitative results also supported the quantitative results. Conclusions: It was concluded that the students felt adequate and ready for working life in terms of theoretical knowledge, but their self-efficacy in putting the theoretical knowledge into practice was adversely affected.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, hemşirelik eğitiminde giderek daha fazla kullanılan online eğitim yönteminin öğrencilerin işe hazır bulunuşluklarını nasıl etkilediğini incelemektir. Arka plan: Literatür, yeni mezun hemşirelerin çalışma hayatına yeterince hazır olmadıklarını, öğrencilikten profesyonel hemşireliğe geçişin stresli ve yorucu olduğunu ve neredeyse yarısının işten ayrılma niyetinde olduğunu ortaya koymaktadır. Yöntem: Nicel veriler Mezun Hemşireler İçin İşe Hazır Olma Ölçeği (WRSGN) ve Genel Öz Yeterlilik Ölçeği (GSE) kullanılarak toplanmıştır. Nitel veriler ise yarı yapılandırılmış sorularla toplanmıştır. Bulgular: Çalışmada, WRSGN ve GSE alt ölçekleri arasında negatif yönde anlamlı bir korelasyon bulunmuştur (p<0.01). WRSGN’nin örgütsel farkındalık, iş yetkinliği ve sosyal zeka alt boyutları arasında ve iş yetkinliği ile sosyal zeka arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0.01). GSE başlatma alt ölçeğinin iş yetkinliği, sosyal zeka ve örgütsel farkındalık alt boyutları ile negatif (p<0.01) ve kişisel iş özellikleri alt boyutu ile pozitif (p<0.05) anlamlı bir korelasyonu vardır. Nitel sonuçlar da nicel sonuçları desteklemiştir. Sonuçlar: Öğrencilerin teorik bilgi açısından kendilerini yeterli ve çalışma hayatına hazır hissettikleri, ancak teorik bilgileri uygulamaya geçirme konusundaki öz yeterliliklerinin olumsuz etkilendiği sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Hemşirelik eğitimi, mezuniyet, hemşire, çalışma hayatı, online eğitim.