Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, cilt.11, sa.3, ss.831-845, 2020 (Hakemli Dergi)
Günümüz dünyasındaki bilgi ve iletişim teknolojilerindeki ilerlemelerin tetiklediği hızlı kültürel dönüşümler, toplumların geleceği
açısından öğretmenlik mesleğinin önemini daha da arttırmıştır. Ülkemizde öğretmenlerin niteliklerinin artırılması ve yetkinliklerinin
periyodik olarak ölçülmesi başta Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) olmak üzere tüm resmi ve özel eğitim kurumlarının öncelikli
gündemlerindendir. Nitelikli öğretmenler yetiştirmekle birlikte, göreve devam eden öğretmenlerin yetkinliklerinin subjektif
değerlendirmeler yerine bilimsel ve objektif kriterlerle ölçülmesi önemli bir husustur. Bu çalışmada öğretmen yetkinlik ölçümünde
kullanılan kriterlerin belirlenmesi ve bu kriterlere ait önem derecelerinin sayısal yöntemlerle ağırlıklandırılması amaçlanmıştır. Bu
kapsamda öncelikle literatür taraması ve MEB kaynakları yardımıyla “Öğretmenlik mesleki yeterlilik kriterleri” araştırılarak örnek seçilen
bir özel okulun öğretmen değerlendirme kriterleri Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) tekniği ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda; ana
kriterlerden “İletişim” in ön plana çıktığı ve alt kriterlerden, “Öğrencinin gelişiminin takip edilebilmesi adına rehberlik servisiyle etkin
iletişim”, “Öğrencilerle sınıf içi ve sınıf dışı iletişim” ve “Öğrencilerin bireysel farklılıklarını keşfedip, gelişimleri ile ilgili verilerin
zamanında iletilmesi ve nitelikli geri bildirimlerin yapılması” kriterleri en önemli üç kriter olarak tespit edilmiştir
Rapid cultural transformations triggered by advances in information and communication technologies in today's world have further
increased the importance of the teaching profession in terms of the future of societies. Increasing the qualifications of teachers in our
country and measuring their competencies periodically are the primary agendas of all the official and private education institutions,
especially the Ministry of National Education. It is both important to train qualified teachers and to measure the competences of ongoing teachers by scientific and objective criteria instead of subjective evaluations. In this study, it was aimed to determine the criteria
used in the proficiency measurement of teachers and it is aimed to weight the importance of these criteria with numerical methods. In
this context, "Teacher vocational qualification criteria" was searched by literature search and by Ministry of National Education sources
and teacher evaluation criteria of a selected sample were analyzed by Analytical Hierarchy Process (AHP) technique. As a result of
analysis; "Communication" has been identified as a main criteria and "effective communication with the guidance service", "in-class
and out-of-class communication", and "discovering individual differences of learners, timely delivery of data related to their
development and making qualified feedback" are identified as the three most important subcriteria.