2. Uluslararası Medya ve Kültürel Çalışmalar Konferansı “Dijital Dönüşüm ve Etkileşim”, Gaziantep, Türkiye, 5 - 06 Kasım 2025, ss.1-2, (Özet Bildiri)
Yeni milenyumla birlikte deneyimlenmeye başlanan dijital çağı kavrama potansiyeliyle öne çıkan yeni kültürel kuram Metamodernizm, artan bir ivmeyle görünüm kazanmaktadır. Metamodern kültürel kavrayış, görsel-işitsel ürünlerde somutlaşmasına ek olarak, içinde doğan ve Metamodern his yapısını bedeninde ve işlerinde görünür kılan kurgusal bir karaktere de sahiptir: Childish Gambino. Oyuncu, senarist, komedyen ve müzisyen Donald Glover’ın can verdiği ve kültürel üretim pratiklerinde kullandığı bir karakter olan Childish Gambino kendi müzisyenlik ve oyunculuk kariyerine sahip bir figür olarak Metamodern dönemde etki bırakmıştır. This is America şarkısıyla 2018 yılında Amerika, Yeni Zelanda ve Avusturalya gibi ülkelerde en çok dinlenen şarkı ve izlenen klip unvanına ulaşan, Atlanta (2016) dizisiyle Emmy ödülleri kazanan ve son olarak fragmanları yayınlanan ancak vizyona girmeyen Bando Stone & the New World (2024) filminde başrol oyuncusu olarak yer alan Childish Gambino’nun “öldüğü” yaratıcısı tarafından duyurularak kariyeri sona ermiştir. Bu ölümden hareketle tasarlanan bu çalışma, temelinde sarkaç hareketi ve salınım bulunan Metamodern anlayışı kendi bedeni ve kariyeriyle somutlaştıran Childish Gambino’nun gerçekle kurgu arasında yarattığı salınıma, kültürel alana sunduğu katkılara ve mevcut dönemin kültürel kavrayışıyla his yapısına işaret etme pratiklerinin incelenmesine odaklanmıştır.
Çalışmanın amacı; yeni kültürel kuram Metamodernizmin özellikleri ve literatürü aracılığıyla, ilk Metamodern figür Childish Gambino üzerinden Metamodern kültür yapısının gelişimi ve pratiklerinin incelenmesi olarak tanımlanmıştır. Betimsel analiz yöntemiyle yürütülen çalışma sonucunda Gambino’nun görsel-işitsel kariyerinin doğrudan Metamodern uygulamalara dayandığı, Metamodernizmi somutlaştırdığı ve görünürlüğünü artırdığı saptanmıştır. Gerçekle kurgusal arasında salınan karakterin mevcut dönemin his yapısını ve kültürel üretim pratiklerini uygulayarak, dijital çağın üreticisini ve tüketicisini temsil eden bir kariyer yapılanmasına sahip olduğu belirlenmiştir.
With the advent of the new millennium, the cultural paradigm of Metamodernism has increasingly emerged as a framework for interpreting the digital age. Metamodern cultural sensibility not only manifests in diverse audiovisual productions but also finds embodiment in the fictional persona Childish Gambino, created and performed by actor, writer, comedian, and musician Donald Glover. As a cultural figure, Gambino occupies a distinctive position in the Metamodern landscape, exemplifying the oscillatory logic of this paradigm through his career and artistic practices. His impact is evident across multiple platforms: the viral success of This is America (2018), which became one of the most-streamed songs and videos in the United States, New Zealand, and Australia; the Emmy-winning television series Atlanta (2016); and his starring role in Bando Stone & the New World (2024), a film whose release was ultimately canceled. The subsequent “death” of Childish Gambino, publicly announced by Glover, marked not only the termination of a career but also the deliberate construction of an aesthetic gesture that blurred the boundaries between reality and fiction.
This study examines how Gambino embodies Metamodern oscillation -between irony and sincerity, fiction and reality- while contributing to the cultural discourse of the digital era. Employing a descriptive analysis method, the research identifies Gambino’s career as both grounded in and illustrative of Metamodern practices. His persona highlights the interplay between cultural production and affective experience, revealing how Metamodernism situates artistic identity within the tension of performance, media circulation, and audience perception in the digital age.