PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİİLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, cilt.7, sa.1, ss.802-826, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu makale hicrî üçüncü asırda farklı kişi ve grupların icmāʿ üzerine yaptıkları
tartışmaların izini sürerek fıkıh usulü tarihi bakımından karanlık çağ olarak tavsif
edilen bu dönemde icmāʿ delilinin gelişimini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu dönemde
müstakil risalelerde, bazı eserlerin mukaddimelerinde ve farklı disiplinlere ait eserlere
içkin bir biçimde gerçekleşen bu tartışmalar, hem bu üç gruba giren çalışmalardan
bugüne ulaşanlar hem de bu tartışmalara katılan ilim adamlarına daha sonraki fıkıh
usulü literatüründe yapılan atıflar kaynak alınarak tespit edilmeye çalışıldı. İcmāʿın
hücciyeti ve mahiyeti şeklinde iki ana başlık etrafında toplanabilecek bu tartışmalar
neticesinde icmāʿa karşı önceleri temkinli yaklaşan kişi ve grupların hicrî üçüncü asır
sonu itibarıyla icmāʿı ya yeniden tanımlama ya da daha önceki pozisyonu terk etme
yoluyla büyük bir otorite de atfederek bu delili benimsediği tespit edilmiştir. İcmāʿın
kurucu teorisyenleri olarak anabileceğimiz ehl-i re’y eğilimine sahip âlimlerin de
başlangıçtaki teorilerini kendilerine yöneltilen eleştiriler ışığında gözden geçirerek
daha rafine hale getirdikleri görülmüştür. Nihaî olarak bu asırda yeniden yorumlama
ve tashih yoluyla yapılan katkıların icmāʿın türleri ve mertebelerine dönüşerek sonraki
fıkıh usulü literatüründe icmāʿın ele alınış biçimlerini köklü bir biçimde etkilediği
tespiti yapılmıştır
This article aims to examine the development of ijmāʿ as a legal-theoretical source in in
the third century after hijra, which has been labeled as the dark era in the history of
uṣūl al-fiqh, by tracing back the ideas of different people and groups on ijmāʿ. It has tried
to uncover these debates that were housed in independent treatises, in introductory
chapters of certain works, and in the works of various disciplines written during this
period, by referring both to the extant works falling into these three sets of sources and
to the references made in the later literature of uṣūl al-fiqh to the scholars of the period
who participated in these discussions. As a result of these discussions that can be
classified under two rubrics as the validity and the nature of the ijmāʿ, it has been
identified that the people and groups who had been cautious towards ijmāʿ before recognized ijmāʿ by assigning a great authority to it either by redefining the concept or
abandoning their previous positions as of the end of the third century. It has been
observed that scholars of ahl al-raʾy who can be referred to as the founding theorists of
ijmāʿ, have also revised their original theories in the light of the criticisms directed to
them. Finally, it has been discovered that the contributions made through
reinterpretation and correction in this century have transformed into the types and
ranks of ijmāʿ, and it was radically influenced the topic of ijmāʿ by the ways in which it
was handled within the subsequent works in the literature of uṣūl al-fiqh.