in: KORE POPÜLER KÜLTÜRÜ ÜZERİNE İNCELEMELER, Binark M.,Keskin Sarı,Köroğlu Türközü H., Editor, Kimlik Yayınları, Kayseri, pp.112-139, 2024
Kore, Türkiye popüler kültürü için küresel “Kore Dalgası”ndan çok daha önce, “Kore’ye Asker
Gönderme” ile biliniyordu. 1950 tarihinde Kore Savaşına, artan Sovyet Rusya tehdine karşı, NATO’ya
girebilmek amacıyla ABD’nin yanında yaklaşık 15 bin asker ile dahil olmuştu. Ancak Güney Kore
popüler kültürünün, küresel bir fenomen olmasını ifade eden Kore Dalgası 2000’li yılların başında
Uzak Asya’da doğup tüm dünyaya yayılmaya başladı. Güney Kore'nin kültür ve eğlence ürünleri, ilk
olarak Çin'de popüler oldu. Çin medyası bu fenomeni, klasik Çince'de "Kore" ve "akım" veya "dalga"
anlamına gelen iki ideogramın birleşimiyle “Hallyu” olarak etiketledi. Çin'deki bu başarının ardından,
Güney Kore hükümetinin Kore Dalgası etrafında küresel bir vizyona sahip etkili bir kültür politikası
oluşturmasıyla Hallyu'nun hayran veya takipçi kitlesi birçok ülkede hızla büyüdü. Son on yılda yeni
iletişim teknolojilerinin baş döndürücü gelişimiyle desteklenen Hallyu, Güney Kore devletinin
öncülüğünde hem kültürel diplomasinin hem de kültür endüstrisinin kurucu fenomeni haline geldi. Bir
kültür endüstrisi ve kültürel diplomasi aracı olarak Kore Dalgası, Kore dizileri, filmleri, pop müzik
(K-Pop), dijital oyunlar, moda, kozmetik (K-Beauty) ve mutfak kültürünün, kısacası Kore popüler
kültürünün küresel olarak dolaşmasını, yeni pazarlar ve takipçiler kazanmasını sağladı.
1997 yılındaki Asya ekonomik krizinden sonra, Güney Kore hükümetlerinin yaratıcı endüstrilere
yönelik geliştirdikleri kültür politikaları, kendiliğinden ortaya çıkan Kore Dalgası’nı tüm dünyaya
yaydı ve bu olgu, küresel ölçekte sosyal ve beşeri bilimlerin farklı disiplinlerinden araştırmacıların
dikkatini çekmeye başladı. Kore Dalgası çalışmaları ilk olarak Kore TV dizilerini, ardından da K-
pop’u araştıran çalışmalarla gelişti.
Türkiye’de Kore Dalgası çalışmaları dünyadaki seyrine benzer şekilde 2010’lı yıllardan itibaren
artmaya başladı. Literatürde Kore dramaları hem Kore Dalgası’nı hem de bu çalışmaları başlatan
kültürel içerikler olarak kabul ediliyor. Türkiye’de Kore Dalgası 2005 yılından itibaren TRT ve diğer
kanallarda yayınlanmaya başlayan Kore dizilerinin izleyicilerin dikkatini çekmesiyle gündeme geldi.
Kore Dalgası, kültür ve iletişim çalışmalarının endüstri, içerikler ve izleyiciler ile kültür politikaları
gibi bağlamsal inceleme nesnelerinin tümünü kapsayacak bir araştırma alanı zenginliği yarattı. Bu
zenginliğin, disiplinlerarasılığı hatta çokdisiplinliliği gerektirdiği söylenebilir.