Osman b. Affân Muṣḥafı ve Fas-Endülüs Muṣḥaf Yazım Geleneğine Etkisi


Creative Commons License

Ravaşdeh Z.

Din ve Bilim - Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi, vol.6, no.2, pp.155-175, 2023 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

Bu çalışma, tarih boyunca Resm-i Meṣâḥif-i Osmâniyye’nin özellikleri ile bunun Fas ve Endülüs’te yaygınlık kazanan Resm-i Osmâniyye’nin imlâ yöntemine etkisini ele almaktadır. Meṣâḥifü’l-emṣâr resmi bağlamında Meşrik ve Mağrip meṣâḥifi arasında karşılaştırma yapılmasının yanı sıra i’câm meseleleri ve noktalama işaretleri de işlenmektedir. Ayrıca dönüşümlü olarak ele alınan kavramlara analitik bir metotla yaklaşılmış, Resm-i Meṣâḥif ilmini oluşturan temel kaynaklar genel yaklaşımlarına tabi olunmuştur. Ardından tümevarım yöntemiyle Resm-i Meṣâḥif ilim nazariyesiyle erken dönem el yazmalarından bazıları karşılaştırılmıştır. Çalışmanın en temel amacı Hz. Osman Muṣḥaf’ının el yazması halinin Fas ve Endülüs resm-i Muṣḥaf’ına olan etkisinin açıklanmasıdır. Objektif sonuçlara ulaşmak için hem teorik hem de uygulama açısından konu tetkik edilmiştir. Araştırmanın özgünlüğü, başta Ebû Amr ed-Dâni (ö. 444/1052) olmak üzere Muṣḥaf imlasıyla ilgilenen bazı âlimler tarafından şart koşulan Muṣḥaf’ın resminin usullerine ilişkin kuralların Fas ve Endülüs el yazması Mushaflarındaki durumu örneklerle incelenmesidir. Aynı zamanda Osman b. Affân Muṣḥaf’ının dini değeri ile Kuzey Afrika ve Gırnata Muṣḥaflarının yazımına etkisi de ortaya çıkarılmıştır. Öte yandan, Meşrik ve Mağrib Muṣḥaflarının resmi için, muteber kaynaklarda yer alan “Resm” ilkelerinin kuralları ile karşılaştırılmıştır. Dolayısıyla bu çalışma erken dönem el yazma Endülüs ve Fas mushaflarını ayrıntılı olarak ele almaktadır. Çalışmanın giriş bölümünde kûfî hat mefhumu ve bunun resm-i mushafla ilişkisi kaynaklara dayalı olarak ortaya konulmaktadır. Çalışma, üç ana ekseni temel almıştır. Bunlardan ilki, tarihsel olarak Fas ve Endülüs mushaflarının kavramsal anlamını kaynaklara dayanarak incelemektedir. Burada ayrıca bu mushaflar, Kuzey Afrika ve Güney Avrupa’daki fetih hareketleri, uygarlık ve İslam medeniyetiyle ilişkilendirilmiştir. İkinci eksen, Fas ve Endülüs Meṣâḥif yazısının özellikleri ve bu muṣḥafların hicrî I. yüzyılda “hatt-ı yâbis” (Hicâzî/Kûfî) diye isimlendirilen bir hatla yazılmış olan “Meṣâḥif-i Osmâniyye” tarzına uygunluklarının incelenmesidir. Ayrıca bu Meṣâḥif’in, Ebü’l-Esved ed-Düelî’nin (ö. 69/688) tesis ettiği ve Halîl b. Ahmed el-Ferâhîdî’nin (ö. 175/791) geliştirdiği nokta ve harekeleme kurallarıyla alakalarına da değinilmiştir. Bu hususlar Mağrib (Fas, Tunus, Endülüs) ve Meşrik mushafları özelinde karşılaştırmalı olarak araştırılmıştır. Yine bu mushaflar, ed-Dânî ve resm-i Mushafla ilgilenen diğer alimlerin işaret ettikleri yönde kaynaklara dayalı olarak ve etimolojik açıdan ele alınmıştır. Bir taraftan da erken ve modern el yazması Mushaflar kodikolojik cihetten araştırılmıştır. Bunun yanı sıra matbu ve el yazması halinde bulunan Fas ve Endülüs mushaflarında gerek harf gerekse kelime cihetinden kitâbet-i Mesâhif-i Osmâniyye’nin en önemli özellikleri açığa çıkarılmaya çalışılmıştır. Son eksen ise, Fas ve Endülüs'te Kur’ân imlâsıyla ilgilenen alimlerin belirledikleri Muṣḥaf-ı şerif yazımında, harf ve kelime resminin sistematik olarak zabt edilmesi konusunu ele alan elmakâsıdu’t-tahsîniyye etrafında çevrelenmektedir. Mağrib ve Meşrik mushaflarının karşılaştırılması metodunun esas alındığı çalışmada medeniyet ve uygarlığın, mushafların süslenmesi ve tezhibinin yanı sıra vakfetme üslubundaki duruma etkisi de sanatsal açıdan incelenmiştir. Çalışmada ulaşılan en bariz sonuca göre kûfi yazımından sülüse ve aklâm-ı sitte’ye intikal eden meşrik ehlinin aksine Fas ve Endülüs ehli Muṣḥaflarında Ḥicaz yazısını geliştirmiş, güzelleştirmiş ve yazım hususunda onu merkezî bir konuma getirmiştir