Halihazırda Avrupa’nın ve Türkiye’nin en kalabalık metropolü olan İstanbul’un nüfusu artış eğilimindedir. Bu artış genç nüfus ile de birleşince ulaşım ile ilgili talep nüfus artışından da yüksek olarak gözlemlenmektedir. Çalışma kapsamında nüfus artışı ile toplu ulaşım arasındaki bağlantı nedeni özelinde çeşitli araştırma sorunsallarınayanıtlararanmıştır. İlk değerlendirilen araştırma sorunsalıİstanbul’un arazi kullanımının hangi bölgelerde artışının yoğunlaştığı ve bu değişimin ilçe merkezlerini(ilçe nüfus öbeğimerkezleri)değiştirip değiştirmediğidir. İkinci araştırma sorunsalımevcut metro hatlarının ve gelecek projelerin mevcut nüfusa hizmet sunma oranlarının ne olduğu ve nasıl değişeceğidir. Üçüncü sorunsalıise raylı sistem hizmeti ve gelecek projelerinin şehirdeki toplu ulaşım talebini hangi oranda kapsayabildiği ve gelecekte hangi oranda kapsayabileceğinin analizidir. Cevabı aranan yanıtlarda İstanbul yapı verisine ait vektör veriler ve İstanbul’daki toplu ulaşımdaki akıllı kart verileri kullanılmıştır. Çalışma kapsamında veri setleri sayısallaştırılmıştır. Analiz sonuçları göstermiştir ki, İstanbul’da belirli bölgelerde yapı yoğunluğu artmış olmakla birlikte ilçe merkezleri belirgin oranda değişmemiştir. Raylı sistem projeleri ile nüfus kapsama oranı mevcut hatlar ile %42 iken tüm projeler tamamlandığında %87’ye, yolculukların %79,7’si kapsanırken, projeler tamamlandığında %97,5’e ulaşacaktır.
Currently, Istanbul is Europe's and Turkey's most populous metropolis and its population is still in a growingtrend. This increase, coupled with the young population, and this fact lead a higher transportation demand in the city. Within the scope of the study three research questions related to this change is discussed.The discussed first researchquestion is whether he population growth changed the centers of the districts(district population centers)of Istanbul. The second researchquestion is how the new subway lines will cover the population’s transportation need according to land uses.The third researchquestion is an analysis of the extent to which future services and future projects can accommodate the publictransport demand in the city, and in what future area it may be included. For these questions Istanbul’s land use dataand smart card data,which arevector dataset, areused.These dataset converted to geographic dataset and analyzed with the GeographicInformation System capabilities. GIS’ spatial analysis tools are used for the answers of the discussed questions. The results clearly showed the land use of Istanbul is significantly changed in the last decade; however, the centrals of the district remained close to the existing centers. Another result is found that the current subway system covers 42% of the land use and 79,7% of the public transportation demand, these ratios will be 87% and 97,5% at the end of the transportation projects’ completion.