1. International Communication Science and Media Studies Congress, Kocaeli, Turkey, 13 - 15 May 2014, pp.320-328
The Experience of Creating Own Media Content of The World-
Famous Brands and Companies Through Journalism Activities:
A Study on Brand Journalism Example
Abstract As the usage of internet became widespread, it brought different tendencies on
many planes. One of the most effected fields on media was informative and data
media. Public virtual realm was the scene of bringing new applications and
concepts for many of them according to their tendency. In time internet journalism,
citizen journalism and bloggers made their own progress. Nowadays we are
witnessing the emergence of brand journalism as a new example on this field
which means that we can get the information and knowledge from companies and
brands besides news media. It should be better to define brand journalism-which is
prominent recently-as journalism done by trademarks themselves instead of the
approach of journalism on brands. Although, the given name is “brand
journalism”, such an action which is realized by brands is “journalism” or not is
an issue to be discussed. Today, we see that some brands begin to publish their
own information portals and manage to become the most visited sites beyond their
corporate web sites. Brands websites which are designed as a life portal and have
the sections of news web sites such as economy, sports, magazine, technology,
culture-art, finance, women-child are constantly updated with the fresh news and
general information besides the information and news from their own fields. While
reporting, these brands get support from traditional media companies. Thus,
brands, aim to create a more effective communication with customers and
potential customers beyond traditional media’s capacity and initiative so that they
are able to designate the content by themselves as well as gaining a more reliable
brand reputation. Our study aims to focus on the concrete functionality of brand
journalism with the idea of journalism’s playing an active role on brands
presentation process beyond the arguments. Is this situation can be functional for
the companies which embrace the application of brand journalism? If yes, what
are the effects on brand reputation in the long run? What will be the effects of the
establishment of brand journalism on brand-customer relationships? We have an
idea that it should be questionised for its applicability. As we have mentioned
before, in this research we will try to argue the brand journalism and its
applicability with different examples. In this study, the manner of brands on
journalism, reportage or informing the public, will be discussed by means of
examining, from various resources with using literature review method about the
subject.
Keywords: Brand, brand journalism, portal, advertising, brand reputation
Dünyaca Ünlü Marka ve Şirketlerin Gazetecilik Faaliyetleri
Yoluyla Kendi Medya İçeriklerini Oluşturması Deneyimi:
Marka Gazeteciliği Örneği Üzerine Bir İnceleme
Göktürk YILDIZ, Yrd. Doç. Dr., Kastamonu Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Gazetecilik
Bölümü, Türkiye, gokturkyildiz@gmail.com
Habibe ÖNGÖREN, Yrd. Doç. Dr., İstanbul Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, TV ve
Sinema Bölümü, Türkiye
ÖZET İnternetin yaygınlaşması, pek çok düzlemde değişik eğilimleri de beraberinde
getirdi. Medya içinde en çok etkilenen alanlardan biri ise haber ve bilgi medyası
oldu. Herkese açık sanal âlem, pek çoklarının bu âleme kendi yönelimleri
doğrultusunda yeni uygulama ve kavram getirmesine sahne oldu. İnternet
haberciliği, yurttaş gazeteciliği, blogculuk, zaman içerisinde kendi aşamalarını
kaydettiler. Günümüzde bu alanda yeni bir örnek olarak marka gazeteciliğinin
(brand journalism) ortaya çıkışına tanıklık ediyoruz. Yani artık haber ve bilgiyi,
haber medyası yanında, şirketlerden ve markalardan da alabiliyoruz. Son
dönemlerde öne çıkan marka gazeteciliğini, markalar üzerine yapılan bir
habercilik yaklaşımı olarak değil, bizzat ticari markaların kendi yaptıkları
habercilik olarak tanımlamak yerinde olabilir. Ancak her ne kadar adı “marka
gazeteciliği” olsa da, markaların giriştiği böylesi bir faaliyetin “gazetecilik” olup
olmadığı da üzerinde tartışılması gereken bir konudur. Günümüzde kimi
markaların, kurumsal internet sitelerinin ötesinde, kendi bilgi portallarını
kurmaya başladığını ve çok ziyaret edilen siteler arasına girmeyi başardıklarını
görüyoruz. Markaların, kendi alanlarından bilgi ve haberlerin yanında, bir yaşam
portalı olarak tasarlanan siteleri ekonomi, spor, magazin, teknoloji, kültür-sanat,
finans, kadın-çocuk gibi haber sitelerinde yer alan bölümlere sahip ve güncel
haber ve bilgilerle sürekli yenileniyor. Bu markalar habercilik yaparken
geleneksel medya kuruluşlarından da destek alma yoluna gidiyorlar. Böylelikle
markalar, müşterileri ve potansiyel müşterileri ile daha derin, geleneksel
medyanın inisiyatif ve kabiliyetine bırakılmamış bir iletişimi sağlamayı
hedeflerken, hem içeriği kendileri belirliyor hem daha güvenilir bir marka itibarı
kazanıyorlar. Çalışmamızda gazeteciliğin, markaların tanıtımı sürecinde aktif rol
oynaması fikri üzerine tartışmaların ötesine geçerek, marka gazeteciliğinin somut
işlevselliği üzerine eğilmeyi amaçlamaktayız. Marka gazeteciliği uygulamasını
benimseyen şirketler açısından bu durum işlevsel olabilir mi? Olursa uzun vadede
marka itibarı üzerine etkileri neler olabilir? Marka gazeteciliğinin tesis
edilmesinin marka-müşteri ilişkilerine etkileri neler olacaktır? Bu çalışmada,
markaların ne şekilde gazetecilik, habercililik ya da kamuoyunu bilgilendirme
faaliyetine giriştikleri, konu hakkında çeşitli kaynakların literatür tarama yöntemi
kullanılarak incelenmesi suretiyle tartışılacaktır.
Anahtar Kelimeler: Marka, marka gazeteciliği, portal, reklam, marka itibarı
315