Din ve Felsefe Araştırmaları, cilt.4, sa.8, ss.158-188, 2022 (Hakemli Dergi)
Üç kardeş (İhve-i Selâse) meselesi, teodise için ciddi bir sorun teşkil etmekte
olup Eş‘arî müellifler, Mu‘tezile’nin görüşünü çürütmek için sıklıkla bu meseleye atıfta
bulunmuşlardır. Bu atıf hem Mu‘tezile’nin aslah doktrinini hem de ilâhî adalet
hususundaki umumî vurgusunu hedef alır. Bu yazıda Eş‘ariye'nin ve Mu‘tezile'nin
klasik dönem görüşleri birlikte değerlendirilmektedir. Aynı zamanda, üç kardeş
meselesinde sorunun tam nereden kaynaklandığını göstermek amacıyla, ahlakî
çıkmazları çözmek için sıklıkla kullanılan felsefî bir vasıta olarak, çift etki prensibi
analiz edilmektedir. Bundan sonra, meseleyi çözebilecek etik bir temel hazırlamak
gayesiyle ahlakî tekçilik ve çoğulculuk tartışması yapılmaktadır. Neticede Eş‘arî ve
Mu‘tezilî çözümlerin aksine, Mâturîdî kelamındaki va‘d ve vaîd ile ilâhî hikmet
anlayışlarından esinlenilen üçüncü bir cevap tespit edilip savunulmaktadır. Burada
ilâhî lütuf ile liyakat arasında bir münasebet olduğunu ve ilâhî adaletin eşitliğe tâbi
olduğunu gösteriyoruz. Bu şekilde, her kardeşin nihaî konumu ilâhî adalet ve lütufla
açıklanmakta ve meselede temsil edilen probleme en başarılı gibi görünen cevap
sunulmaktadır.
The matter of the three brothers poses a serious problem for theodicy and
Ash‘arī writers have often cited it to refute Mu‘tazilī thought. This refutation targets
both the aslah doctrine and the general Mu'tazilah emphasis on divine justice. In this
article, both the Ash‘arī and Mu‘tazilī views are evaluated. Then, the principle of
double effect, as a much-used philosophical instrument to resolve moral dilemmas,
is discussed to help show precisely what the problem is in the case of the three
brothers. Thereafter, a discussion of moral monism and pluralism is conducted to
establish an ethical foundation to solve the case. In opposition to Ash‘arī and
Mu'tazilah solutions, a third view is proposed that uses the understanding of the
divine promise and threat (al-wa‘d wa al-waīd) and divine wisdom (hikmah) found
in Māturīdī theology. In this way, we explain each brother’s status vis-à-vis divine
justice and grace and present what seems the most successful response to the
problem represented by the case of the three brothers.