Emir’ül Mütereccidın Divanında Vicdani Dayanaklar


Omar A.

in: Emir'ül Mütereccidîn Ebu'l-Hasan eş-Şüşterî'nin Divanında Şiirsel Yapı Biçim ve Görünüşler Üzerine İncelemeler, MUHAMMED ELMEHDI RIFAI, Editor, Sonçağ Akademi Yayınları- ANKARA, Ankara, pp.67-118, 2020

  • Publication Type: Book Chapter / Chapter Vocational Book
  • Publication Date: 2020
  • Publisher: Sonçağ Akademi Yayınları- ANKARA
  • City: Ankara
  • Page Numbers: pp.67-118
  • Editors: MUHAMMED ELMEHDI RIFAI, Editor
  • Istanbul University Affiliated: Yes

Abstract

Vicdanî Dayanaklar Şuştari, felsefî tasavvufu olgunluğa kavuşturan kimselerden biri sayılır. Kendisi, zecelin tasavvufî görülerle kaynaşması için ilk kullanan kişidir. Bununla birlikte eserleri hakkında çalışmalar oldukça azdır. Bu bakımdan araştırma vicdanî ekseni derin yapısıyla ortaya çıkarmaya çalışmıştır, zira tasavvufun vicdanî tecellileri ancak kendisinin düşünsel ve irfan taşıyıcılarının şemasıdır.

Aynı zamanda o, günümüze kadar dinleyicilerde etkilerini sürdüren vicdanî hitabete dayanarak tasavvuf felsefesini kurtarmıştır. Araştırma aynı zamanda, marifet bünyesinin gölgesinde olması için sûfî ünsiyeti çağırmak suretiyle dinleyiciyi, tutku elbisesi ve güzellik örtülerini kuşanan fikrî meselelerle etkileşim içinde olmasını sağlayan, yokluk ve varlık, uzaklık ve yakınlık, sevgi ve özlem ikilemlerindeki vicdanî dayanakları açığa çıkarmıştır. Bununla da yetinmemiş, mananın manasını taşıması için tasavvuf diliyle kesişen özel dilsel teknikler ihdas etmiştir. Zira muvaşşaha ve zeceller, vezinlerin kuralsal katılığından kurtularak ancak içindeki müzik pasajlarının

çeşitlenmesi üzerine kurulur. Konuların çeşitliliğinden de istifade ederek içerisinden hakikatle ilgisi olan mecazi konular türetmiş ve bunları objektiflikte boğulan marifet bünyesi ile duygusallıkta (vicdanilik) boğulan irfan bünyesi arasındaki diyalektiksel

sorunsalı ortadan kaldıran ezgisel kalıplara koymuştur. Araştırma yine sembolizm köşesinde gizlenen ve öznel dayanaklarla ilişkisi olan teknikler başta olmak üzere Şuştari’nin meraklandırma metodunun tekniklerini izlemiştir, bu şekilde çalışmanın özeti, vicdanî dayanakları açığa çıkarıp fonksiyonlarını izah etmek için Şuştari’nin edebi eserlerine yaydığı söz konusu dayanakları dakik bir izleme üzerine kurulmuştur.