Erciyes İletişim Dergisi, cilt.6, sa.1, ss.97-110, 2019 (Hakemli Dergi)
Düzenli olarak yayımlanan yerel gazetelerin en önemli gelir
kaynaklarından birisi resmi ilanlardır. Basın İlan Kurumu’nun bünyesinde
dağıtılan bu resmi ilanları alabilmenin ön koşulu gazetelerin basılı yani matbu
olmasıdır. Türkiye’de her geçen gün, gerek evden gerekse mobil olarak internete
bağlanma oranları artmaktadır. Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre, geniş
bant İnternet erişim imkânına sahip hanelerin oranının 2017 yılı Nisan ayında
%78,3 olduğu tespit edilmiştir. Bu orana bakıldığında günümüzde dijital
haberleşmenin diğer mecralarla kıyaslanamayacak kadar geliştiği görülmektedir.
Gazetecilik alanında da kendini gösteren bu dijitalleşme süreci yerel
gazetelerin internet ortamına taşınmasına imkân tanımıştır. Baskı ve dağıtım
faaliyetlerinin yüksek maliyetler gerektirmesi yerel gazeteciler için internet
ortamını son derece cazip kılmaktadır. Ancak resmi ilanlardan elde edilecek
olan gelirden mahrum kalmamak amacıyla birçok yerel gazete basılı olarak yayım
yapmaktan vazgeçememektedir. Yaygın basının tanınmış gazetelerinin kâğıt
baskısından vazgeçerek dijitale yöneldiği günümüzde dar gelirli yerel basının
resmi ilanlar nedeniyle matbaalara mahkûm kalması irdelenmesi gereken bir
sorundur. Bununla birlikte genel ve yerel seçimlere aylar kala hem basılı
olarak hem de internet ortamında ortaya çıkan ve siyasi ilanlardan pay almak
amacıyla yayıncılık yapan naylon gazeteler de yerel basının mücadele etmesi
gereken bir başka sorun olmaktadırlar. Gerek Basın İlan Kurumu, gerekse meslek
örgütleri tarafından bu naylon gazetelerin yol açtığı haksız rekabete karşı
önlemler alınması gerekmektedir. Bu çalışma dijitalleşen haberleşme ortamında
yerel basının karşılaştığı söz konusu iki sorunu açıklamayı amaçlamaktadır.
One of the most important income sources of
regularly published local newspapers is official announcements. The
prerequisite for receiving these official announcements distributed in the body
of the Press Advertisement Authority is that the newspapers are pressed, ie
printed. The rates of connecting to the internet both from the home and by the
mobile are increasing day by day in Turkey. According to data of the Turkey
Statistical Institute, the proportion of households with broadband Internet
access in April 2017 was determined to be 78.3%. Looking at this ratio, it is
seen that today digital communication has improved so much that it can not be compared
with other counterparts. This digitalization process, which is also evident in
the field of journalism, allows local newspapers to be moved to the internet
environment. The high cost of printing and distribution activities makes the
internet environment extremely attractive for local journalists. However, many
local newspapers cannot give up publishing in print in order not to lose the
income of the official announcements. Today, while well-known newspapers of
mainstream press tend to give up paper printing and go to digital, it's an
issue to be scrutinized that the local press of the low income is confined to
the official announcements. Nonetheless, the fake newspapers, which appear both
in print and on the internet environment near to general and local elections
and publishes to get a share of political advertisements, are another problem
that the local press must struggle with. It is necessary to take precautions
against the unfair competition which these fake newspapers have caused by the
Press Advertisement Authority and professional organizations. This notice
intends to explain these two problems that the local press has encountered in
the digitalized communication environment. The said explanations will also
include suggestions for solutions to the problems and the precautions to be
taken.