Çağdaş Türk Bestecilerinde Postmodern Bir Eğilim Olarak Yeniden Yerellik


Creative Commons License

Demirel E.

E-Journal of New World Sciences Academy, cilt.10, sa.2, ss.84-99, 2015 (Hakemli Dergi)

Özet

ÇAĞDAŞ TÜRK BESTECİLERİNDE POSTMODERN BİR EĞİLİM OLARAK YENİDEN YERELLİK

ÖZET

Bu makale çağdaş Türk bestecilerinin yerellikle kurduğu yeni ilişki üzerine temellendirilmiştir. Yerellik, cumhuriyetle birlikte Çağdaş Türk müziği için önemli bir tartışma alanı olmuştur. Sadece tartışma alanı değil, aynı zamanda bir uygulama alanı olarak da hep gündemde olmuştur. Son yüz yılda Avrupa ve Amerika'da yaşanan değişimler Türkiye'nin müziğini de etkilemiş, yakın dönemde yaşanan bir çok akım ve eğilim Çağdaş Türk müziğinde karşılık bulmuştur. Yerel müzikler Türk bestecileri için her zaman vazgeçilmez bir kaynak olmuştur. Besteciler genellikle halk müziğinden ritim, ezgi gibi müzikal öğeleri almış ve bunları batı müziği kompozisyon tenknikleriyle yeniden yorumlamışlardır. Bu süreç sırasında makamsal müziğin özgün hali çoğunlukla yoksayılmıştır. Avrupa'da yerellik 1960'lardan bu yana postmodern eğilimlerle yeniden ele alınmıştır. Bu değişim son dönemde Türk bestecilerini de etkilemiştir. Değişen bakış acısıyla tekrar ele alınan yerellik, bugün çağdaş Türk bestecilerinin elinde yeni bir söyleme kavuşmuştur.

Anahtar Kelimeler: Çağdaş Türk Bestecileri, Hasan Uçarsu, Özkan Manav, Uğraş Durmuş, Postmodern