Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Fakültesi Tiyatro Bölümü Tiyatro Araştırmaları Dergisi, cilt.26-2008, ss.39-56, 2008 (Hakemli Dergi)
Eğitimde tiyatro yöntemleriyle medya eleştirisi
Özet
Televizyon, yazılı günlük basın, internet, cep telefonu, video, vb. medya
teknolojileri çeşitli biçimlerde hayatımızda yer almaktadır. Adı geçen teknolojiler
başta televizyon olmak üzere, tüketim ekonomisini destekleyen,
besleyen ve bir yandan da bu ekonomi tarafından beslenen kurumlar olarak
karşımıza çıkmaktadır. Bu kurumların temel hedefi, çeşitli haber, fotoğraf,
yazılı-yazısız her türlü bilgiyi, görüntüyü hedef kitlesine en yoğun,
çabuk, ekonomik ve cazip şekillerde ulaştırmaktır. Öte yandan bu temel
hedefleri yerine getirirken, toplumun sahip olduğu tüm değerleri istediği
biçimde, tüketim ekonomisinin hizmetine sunmakta bir sakınca görmemektedir.
Erkek egemen söylem desteklenirken, şiddet, cinsiyet ayrımcılığı,
otoriter yapıların olumlanması parıltılı görüntülere sarılarak sunuluyor.
Ne yazık ki, bu durumdan en çok etkilenenler, yaşam deneyimleri görünür
koşullara bağlı olan görünenin ardındaki görünmeyeni fark edemeyen
çocuklardır.
Günümüzün koşulları altında, kitle iletişim araçlarını yaşamımızdan tümüyle
çıkaramayacağımıza göre, onların sunduklarına –dayattıklarınakarşı
çocuklarda bir farkındalık oluşması, onlara görünenin ardındaki görünmeyeni
göstermek, verilenlerin olumsuz etkilerine karşı biraz daha koruyucu
olabilir diye düşünüyoruz. Milli Eğitim Bakanlığı, bu durumu göz
önüne alarak İlköğretim okullarının müfredatına “Medya Okur Yazarlığı”
adı altında bir ders koyduğunu biliyoruz. Biz de, çalışmamızda bu dersi
destekleyici, Tiyatro ve Yaratıcı Drama’nın bazı tekniklerini kullanarak
“Eğitimde Tiyatro” yöntemleriyle çocuklarda eleştirel bakışı, hedeflenen
farkındalığı, hangi konularda ve nasıl gerçekleştirebileceğimizi sorguladık
ve yanıtlarını gerekçeleriyle ortaya koymaya çalıştık.
Abstract
Media technologies such as television, daily press, internet, mobile
phone, video occupy our life in different ways. One confronts with the
technologies in question, firstly television as institutions supporting and
nourishing consumption economy on the one hand and espoused by the
mentioned economy on the other. The main objective of these institutions
is to transmit various news, photographs and all kinds of written-verbal
information in the most intense, quickest and convenient way to the target
group. Nevertheless, whilst fulfilling these fundamental objectives, this
does not hesitate to put all values of the community to the service of the
consumption economy in a way it prefers. While one supports the men
* Yrd.Doç.Dr., İstanbul Üniversitesi
Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi
Fransız Dili Eğitimi Bölümü
40
Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 26:2008 • ISSN: 1300-1523
nihal kuyumcu
dominant discourse, violence, sexual discrimination are presesented
as positive elements of authoritarian forms. Unfortunately, the mostly
influenced category by this situation is children whose life experiences
depend on visible conditions and who cannot recognize the invisible
behind the visible.
We are of the opinion that under current circumstances, since we cannot
get mass media out of our lives totally,creating an awareness for children
against what they present or impose, showing the invisible behind
the visible could be more protective against negative impacts of the
presented elements. We know that Minisrty of Education added a course
under the name of “media literatecy” to the curriculum of primary schools.
In our study, we questioned in which topics and how we can realize the
critical view and the targeted awareness for children through “theatre in
education methods” using different techniques of theatre and creative
drama and tried to put forward the responses with their explanations.