Araştırma, ağız ve diş sağlığı kurumlarına başvuran hastaların ağız
diş sağlığı ile ilgili bilgi ve farkındalık düzeyi, bilgi edinme yolları,
kurum seçimini etkileyen faktörler ve tedaviye karar verme sürecindeki tercihlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma yöntemiyle yapılan araştırmaya özel ve kamuya ait iki tedavi kurumundan
yirmi kişi katılmıştır. Derinlemesine görüşme tekniği ile toplanan veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Ağız diş sağlığı ile
ilgili bilgi çocuklukta aile ve okuldan, erişkinlikte sıklıkla internet ve
kitle iletişim araçlarından alınmaktadır. Tedavi kurumu seçiminde
en önemli kriter güven unsurudur. Devlet kurumlarında kurumsal
yapı ve kar amacı güdülmemesi, özel kurumlarda hekimlerin uzmanlık, deneyim gibi özellikleri ile hastalara gösterilen yakınlık tercih
nedenidir. Tedavi sürecinde müzakereci model tercih edilmektedir.
Toplum sağlığının geliştirilmesi için her yaştan bireylerin ağız ve
diş sağlığına ilişkin güvenilir bilgiye ulaşılması yönünde çalışmalar yapılmasında fayda vardır. Nitelikli sağlık hizmeti verilebilmesi
için hasta-hekim etkileşiminin sağlıklı bir şekilde gelişmesine imkan
veren düzenlemelerin yapılmasının faydalı olacağı düşünülmektedir.
The aim of this study was to examine the level of knowledge and
awareness about oral health of patients who apply to dental treatment institutions, the ways of obtaining information, the factors affecting the choice of treatment institutions, and their preferences in the
treatment decision-making process. A qualitative research method
was used in the study. Twenty people who applied to two private and
public treatment institutions were included in the study. An in-depth
interview technique was used as a data collection tool. The obtained data were analyzed by descriptive analysis method. Participants
often get information about oral health from family and school in
childhood, and from internet and mass media in adulthood. The most
important criterion in the selection of the treatment institution is the
element of trust. The fact that the institutional structure and non-profit aim in state-owned institutions, and the personal characteristics
and experience of the dentists working in private institutions and
their proximity shown to the patients are the reasons for preference.
Patients preferred the deliberative model during the treatment process. It was clear that it would be beneficial to carry out studies to
ensure the reliability of oral health information on the internet and
mass media to protect and improve public oral health. It would be
beneficial to make arrangements that allow a healthy development
of patient-physician interaction to provide more qualified health services to patients.