Effect of Friction Welding Parameters on Mechanical and Metallurgical Properties of Two Different High Alloy Steels


BEKÖZ N.

16th International Metallurgy & Materials Congress, 13-15 September 2012, Türkiye, 1 - 04 Ekim 2012, ss.1276-1282

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1276-1282
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

ÖZET

Sürtünme kaynağı; otomotiv, makine, havacılık, uzay endüstrilerinde ve diğer özel uygulamalarda yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu yöntemin en önemli avantajı farklı özellikteki metallerin kaynağında tam ergime oluşturmadan birleşmeyi sağlamasıdır. Gelişen teknoloji ile birlikte içten yanmalı ve pistonlu motorlarda egzost supaplarının üretimi, sürtünme kaynağı ile birleştirilmiş iki farklı çelikten üretilmesini mümkün kılmıştır. Bu çalışmada sürtünme kaynağı ile birleştirilmiş 1.4718 (X45CrSi9-3) ve 1.4871 (X53CrMnNiN21-9) çelik çiftinin (motor supap çeliği olarak da bilinen) mekanik ve metalurjik özellikleri üzerine sürtünme basıncı ve devir sayısının etkisi deneysel olarak araştırılmıştır. Yapılan incelemelerin sonucu, artan sürtünme basıncı ve devir sayısına paralel olarak mekanik ve metalurjik özelliklerin değiştiğini işaret etmektedir.

 

Anahtar kelimeler: Sürtünme kaynağı, supap çeliği, sürtünme basıncı, devir sayısı.

ABSTRACT

Friction welding method is widely used in automotive, machine, aviation, space industries and other special applications. The most important advantage of this method is that the joining is performed without complete fusion in welding of dissimilar metal combinations. With the technological developments, it has become a necessity to produce the exhaust valve of internal combustion and reciprocating engines from two different types of steel couple joining with friction welding method. In this study, the effect of friction pressure and rotational speed on the mechanical and metallurgical properties of the steel couple 1.4718 (X45CrSi9-3) and 1.4871 (X53CrMnNiN21-9) joining with friction welding (known as engine valve steels) was experimentally investigated. The result of all observations indicated that the changes on the mechanical and metallurgical properties at elevated friction pressure and rotational speed. 

 

Keywords: Friction welding, valve steel, friction pressure, rotational speed.