13th International Conference on Culture, Civilization and Social Sciences, Cairo, Mısır, 26 - 27 Ocak 2023, cilt.13, sa.13, ss.362-363
İnsan ömründe çalışma hayatı ve mesleki yaşam önemli bir süreye tekabül etmekte ve bireylerin hayatlarını da görece şekillendirmektedir. Aynı zamanda mesleki yaşam bireylerin duygu durumundan da etkilenmektedir. Öğretmenlik mesleği hem statüsü hem de gelecek nesillerin yetiştirilmesinde oynadığı rol nedeniyle toplumda özel önem atfedilen bir meslek grubudur. Öğretmenler günümüzde yaşanmakta olan enflasyonist ortamda geçim meseleleri ile ilgili hususlarda güçlük çekmektedir. Bu durum ise hem çalışma yaşamına hem de duygu durumlarına yansımaktadır. Tek ebeveyn olmak da mevcut sorunlara eklendiğinde sosyo-ekonomik koşullar sebebiyle tek ebeveyn kadın öğretmenlerin meslek hayatı bu durumdan etkilenmektedir.
Bu çalışmanın amacı Ankara’da ilk ve ortaöğretim düzeyindeki devlet okullarında çalışan tek ebeveyn kadın öğretmenlerle tek ebeveyn olmanın ve maddi koşulların meslekleri üzerindeki etkilerini nitel bir araştırma ile incelemektir. Araştırmanın materyalini Kasım-Aralık 2022’de 18 katılımcı ile gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış mülakatlardan elde edilen veriler oluşturmaktadır. Çalışma fenomenoloji deseninde, kartopu örnekleme yöntemi ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırma bulgularına göre, tek ebeveyn olmanın mesleki anlamda olumlu ve olumsuz etkileri olgular üzerinden incelendiğinde; olumsuz olgular arasında çocuğun ihtiyaçlarına yetişmek ile iş gerekliliklerini yerine getirmek arasında kalınması, ebeveynin aklının sürekli çocuğunda olması, ailedeki sorunlar sebebiyle mesleğe yeterince yoğunlaşılamaması ve psikolojik sorunlar yer almıştır. Hanede maddi, sosyal veya psikolojik bir sorun olmadığında ise mesleği daha rahat icra edebilmek, mesleki gelişim için daha rahat fırsat bulabilmek gibi olumlu olgular olduğu tespit edilmiştir.
Tek ebeveyn kadın öğretmenlerin geçim sorunlarının mesleki anlamda olumlu ve olumsuz etkileri olgular üzerinden incelendiğinde ise maddi sorunları işe yansıtmama olgusu ile karşılaşıldığı gibi geçim sorunlarının motivasyon düşüklüğü, stres, kaygı, işe gitmekte isteksizlik, verimsizlik ve fiziksel/zihinsel yorgunluk olgularına sebep olduğu görülmektedir. Ayrıca literatüre presenteeism olarak geçmiş olan ve hasta iken işe gitmek olarak tanımlanan olguya da rastlanmıştır.
Çalışmada bazı katılımcıların bahsi geçen sorunları ve değişken duygu durumlarını çalışma arkadaşlarından ve öğrencilerinden gizleme eğiliminde oldukları, kendilerini sürekli dirayetli olmak zorunda hissettikleri, zaman zaman duygularını bastırdıkları tespit edilmiştir. Sık sık hastalanma, sorumluluklar nedeniyle ders sırasında ağlama, bakım sorumlulukları nedeniyle daha fazla izin alma ve idarecilerle sürekli diyalog tespit edilen diğer psikolojik olgulardır.
Söz konusu olgular kadın öğretmenlerin öğrenciler ile geçirdikleri zamanın kalitesini düşürebilmektedir. Neticede gelecek nesillerin yetiştirilmesinde ve eğitimde eşitlik fırsatının sunulabilmesinde öğretmenlik mesleğinin önemine atfen ihtiyaç duyan tek ebeveyn kadın öğretmenlere ekonomik, sosyal ve psikolojik destek mekanizmalarının geliştirilmesi zorunlu görünmektedir. Bunun için tek ebeveyn olma durumu ile karşılaşan ve zaman yoksulluğu yaşayan öğretmenlere kamu kurum ve kuruluşları vasıtasıyla kolay erişilebilir ücretsiz psikolojik destek sağlayacak birimlerin tesisi önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Tek ebeveyn kadınlar, öğretmenlik, maddi koşullar, mesleki yaşam
Working and professional life correspond to a significant period in human life and relatively shape the lives of individuals. The emotional state of individuals also influences professional life. The teaching profession is attributed particular importance in society both because of its status and the role it plays in the upbringing of future generations. On the other hand, the current inflationary environment is causing teachers difficulties in matters related to livelihood. Such economic conditions, when combined with being a single-parent, aggravates the professional life of single-parent female teachers.
This study examines the effects of single-parent female teachers working in public schools at primary and secondary education levels in Ankara and the impact of being a single-parent and financial conditions on their professions with qualitative research. The basis of the study is the data collected from 18 participants who were interviewed through semi-structured interviews between November and December 2022. This study was carried out with the snowballing sampling method in the phenomenology pattern.
In this study, the positive and negative effects of being a single-parent in a professional sense have been investigated. Adverse effects of being a single-parent in a professional sense, being torn between meeting the needs of the child and fulfilling work requirements, the parents’ mind constantly wrapped up on their child, the inability to concentrate enough on the profession due to problems in the family and psychological issues took place. On the other hand, when there are no financial, social, or psychological problems in the household, there are positive phenomena, such as being able to perform the profession more comfortably and finding more comfortable opportunities for professional development. Livelihood issues cause low motivation, stress, anxiety, reluctance to go to work, inefficiency, and physical/mental fatigue, as well as the phenomenon of not reflecting financial problems to work. In addition, a phenomenon that has been passed to the literature as presenteeism and defined as going to work while sick has also been encountered.
It has also been found that some participants tend to hide the mentioned problems and variable emotional states from their colleagues and students, they feel they have to be constantly resilient, and they suppress their emotions from time to time. Getting sick frequently, crying during class due to responsibilities, taking more time off due to caring responsibilities, and constant dialogue with administrators are other psychological phenomena that have been identified.
In conclusion, these cases may reduce the quality of time female teachers spend with their students. Due to the importance of the teaching profession in educating future generations and providing opportunities for equality in education, it seems imperative to develop economic, social, and psychological support mechanisms for single-parent female teachers who need it. For this purpose, it is proposed that there should be easily accessible units that will provide free psychological support to teachers who are faced with the situation of being single-parent and experiencing time poverty; through public institutions and organizations.
Keywords: Single-parent women, teaching, financial conditions, professional life