YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE ÖLÇME SÜRECİ PLANLAMA MODELİ ÖNERİSİ


Kırömeroğlu N.

XV. DÜNYA DİLİ TÜRKÇE SEMPOZYUMU, Sakarya, Türkiye, 19 - 21 Ekim 2023, ss.1113-1126

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Sakarya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1113-1126
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında ölçme ve değerlendirme çalışmaları kuramsal olarak ve uygulamada genellikle ihmal edilmektedir. Bu alanda günümüze dek yapılan çalışmaların incelenerek dilde ölçme ve değerlendirme kuramları çerçevesinde ne tür eksikliklerin bulunduğunu tespit etmek oldukça önemlidir. Çalışma kapsamında meta-sentez yöntemi ile öncelikle yabancı dil olarak Türkçe alanında yapılmış ölçme ve değerlendirmeye yönelik araştırmalar geçerlik kavramı çerçevesinde incelenmiştir. İncelenen çalışmalarda geçerlik kavramı ile ilgili kuramsal eksiklikler belirlenmiştir. Ölçme araçlarının hazırlanması için izlenmesi gereken süreç ile ilgili bilgi vererek alandaki standartlaşma sorununa çözüm bulmak için bir adım atmak çalışmanın temel amacıdır. Ölçme sürecinde geçerliğin sağlanabilmesi için ilk adım olan ön geçerlik çalışmaları tanıtılarak örnek bir model çerçevesi sunulmuştur.