NESNE PSIKOLOJI DERGISI, cilt.12, sa.31, ss.69-96, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma beliren yetişkinlik döneminde çocukluk çağı duygusal istismar ve ihmal deneyimleri, otobiyografik bellek özellikleri ve benlik tasarımı arasındaki ilişkiyi araştırmaktadır. Çalışmanın örneklemi 18 ile 25 yaşları arasındaki 367 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Değişkenler arasındaki ilişkiyi analiz etmek için kesitsel bir desen benimsenmiştir. Veri toplama işleminde Demografik Bilgi Formu, duygusal ihmal ve istismar değerlendirmesi için Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği, bellek özellikleri değerlendirmesi için Otobiyografik Bellek Özellikleri Ölçeği ve son olarak olumsuz benlik tasarımı ölçümü içim Kısa Semptom Envanteri kullanılmıştır. Ön analizlerde, değişkenler arasında anlamlı korelasyonlar saptanmıştır. Duygusal istismar ve ihmal olumsuz benlik tasarımı ile pozitif yönde anlamlı bir ilişki gösterirken otobiyografik bellek özellikleri ile de pozitif yönde anlamlı ilişkiler göstermiştir. Özellikle duygusal ihmal, duygusal istismara kıyasla bellek özellikleri ile daha yüksek düzeyde pozitif bir ilişki göstermiştir. Olumsuz benlik tasarımı ve otobiyografik bellek özellikleri arasındaki ilişkide duygusal ihmal ve istismarın potansiyel aracı rollerini incelemek için gerçekleştirilen yapısal eşitlik modellemelerinde duygusal istismarın tam aracı rol etkisi gözlenirken duygusal ihmalin kısmi bir aracılık etkisi gözlenmiştir. Bu bulgular, beliren yetişkinlerde çocukluk çağı travma yaşantılarının otobiyografik bellek ve benlik kavramı ile ilişkisini vurgulamaktadır. Bu ilişkiyi anlamak, erken çocukluk döneminde travma yaşantıları ve bellek süreçleri ile ilişkili psikolojik sonuçları açıklamada yardımcı olurken terapötik müdahaleler ve psikososyal destek için önemli sonuçlara yer vermiştir.
This research examined the intricate relationship between childhood emotional abuse, neglect experiences, autobiographical memory traits, and negative self-concept in emerging adulthood. The study comprised 367 university students aged between 18 and 25. A cross-sectional design was conducted to analyze the relationship among variables. Data collection included demographic information, The Childhood Trauma Questionnaire assessed emotional abuse and neglect, Autobiographical Memory Characteristics Scale gauged memory features and the Brief Symptom Inventory measured negative self-concept. Preliminary analyses showed significant correlations between variables. Emotional abuse and neglect were positively correlated with negative self-concept and exhibited moderate positive associations with autobiographical memory characteristics. Specifically, emotional neglect demonstrated stronger positive correlations with memory characteristics compared to emotional abuse. Further analysis utilized structural equation modeling to examine the potential mediating roles of emotional abuse and neglect in the relationship between autobiographical memory features and negative self-concept. The model proposed emotional abuse and neglect as mediators between memory characteristics and negative self-concept, demonstrating a partial mediation effect. These findings underscore the intricate influence of childhood emotional maltreatment on autobiographical memory and self-concept in emerging adults. Understanding these connections helps elucidate the complexities of psychological outcomes associated with childhood trauma and memory processes during the formative years, highlighting implications for therapeutic interventions and support systems.