Bir sosyal ağ sitesi olan Twıtter'da yayımlanan kanser anahtar sözcüğünü içeren iletilerin değerlendirilmesi


İNCE E., ER S., EKİCİER S., ÇELEBİ H., OKYAY O., AYDEMİR C., ...Daha Fazla

STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, cilt.21, sa.2, ss.44-52, 2012 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 21 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2012
  • Dergi Adı: STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.44-52
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Amaç: Kanserin sosyal ağ sitelerindeki yansımalarının Twitter öznelinde incelenmesi ve Türkçe dilinde paylaşılan iletileri baz alarak Kansersözcügünü içeren iletilerin özelliklerinin belirlenmesidir. Yöntem: Çalışma, tanımlayıcı tipte bir epidemiyolojik araştırmadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla 13 sorudan oluşan bir veri toplama formu kullanılmıştır. Bir haftalık sürede toplam 1203 ileti taranmış ve dışlama ölçütleri taşıyan iletiler dışarıda bırakılarak, geriye kalan 1101 ileti çalışmaya alınmıştır. Araştırmada toplanan veriler SPSS 15.0 istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Bulgular: Araştırmadaki iletilerin %80,6sı kişisel hesap, %19,4ü ise kurumsal hesap kullanıcıları tarafından paylaşılmıştır. Araştırma kapsamında incelenen kişisel iletilerin %53,8inde yaşadığı yer, %22,7sinde cinsiyet, %22sinde meslek ve %7sinde öğrenim durumu belirtilmiştir. 1101 iletinin %44,7si deyim/mecaz, %18,4ü fikir beyanı, %17,8i genel bilgi paylaşımı özelliği taşımaktadır. Metin nitelik özelliklerine göre değerlendirilen iletilerin %26,4ü kaygı, %24,1i endişe giderici, %19u şaka/iğneleme özelliği taşımaktadır. İletilerin %20,5inde risk faktörü belirtilmiştir. Belirtilen risk faktörlerinin %38,1ini gıda, %24,7sini radyasyon (iyonlaştıran ve iyonlaştırmayan), %13ünü tütün ürünleri oluşturmaktadır. Kişisel hesaplardan paylaşılan iletiler, kurumsal hesaplardan paylaşılan iletilere göre istatistiksel olarak daha fazla iğneleme/öfke ve kaygı/soru ile ilişkiliyken; kurumsal hesaplardan paylaşılan iletilerin kişisellere göre daha fazla endişe giderici konularla ile ilgili olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Sosyal ağ sitelerinden biri olan Twitterkullanıcılarının kanser ile ilgili iletilerine ulaşılarak, kullanıcıların düşünce/ yorum/bilgi vb. görüşleri hakkında ipuçları elde edilmiştir. İnternet güvenliğinin gelişimi, kişisel bilgilerin paylaşımının kısıtlılığı bu çalışmada demografik bilgilere ulaşmanın zorluklarından biridir. Ayrıca gün içinde sürekli bir ileti akışı olması nedeniyle güncel olaylarla ilgili deyim/mecaz özelliğindeki iletilerin sıklığında bir artış görülmüştür. İletilerde bilgi arayan ya da bir takım kaygıları olan kişilerin sosyal medya aracılığıyla belirli kişiler ve kurumlar tarafından aydınlatılması gerekmektedir.
Aim: The aim of the study is to illustrate the image of cancer on social networking sites through Twitter and to evaluate/analyze Twitter status updates posted in Turkish containing the key word cancer . Material and Method: The study is a descriptive epidemiological study. Of 1203 status updates in the Turkish language accessed in seven consecutive days, 1101 were included in the study. The content and qualifiers of the status updates, risk factors if mentioned as well as the demographic features of the user were questioned through a thirteen-question data collection form. All statistical analyses were performed using SPSS, version 15.0. Results: Eighty point six percent of the status updates were from personal accounts and %19,4 were from corporate account users. Location, gender, occupation and educational status were the demografic features questioned in personal accounts and found in 53,8%, 22,7%, 22% and 7% of the cases, respectively. Of 1101 status updates, top three content categories were metaphorical (44,7%), personal opinion (18,4%), general information sharing (17,8%) and top three qualifier categories were anxiety (26,4%), relieving (24,1%), homour/sarcasm (19%). Risk factors were mentioned in 20,5% of the status updates. Of all the risk factors, 38,1% were food-related, 24,7% were associated with radiation (ionizing and non-ionizing) and 13% were related to tobacco products. In the study, it is statistically significant that personal account users updates are more likely to be in the categories of sarcasm/frustration and anxiety/query, whereas corporate account users updates are more likely to be involved in relieving subjects. Conclusion: By means of Twitter, inferences of social networking site users opinions, knowledge, attitudes and comments about cancer were accessed. Increased internet security and privacy settings were among the limitations of demographic data collection. Real time information sharing leads into fast alterations on the topic and increases the methaphoric use of the word cancer . We found that seeking/sharing health information and concerns related to cancer (especially risk factors) were among the top contents in our sample. Authorities should not underestimate the information sharing process and try to to relieve the public anxiety.