Yol Kaynaklı Taşıt Titreşimlerinin İnsan Vücudu Üzerindeki Etkisinin Kayan Kipli Kontrolcü ile Azaltılması


SEZGİN A., ARSLAN Y. Z., YAĞIZ N.

16. Ulusal Makina Teorisi Sempozyumu, Erzurum, Türkiye, 1 - 04 Eylül 2013, cilt.1, sa.1, ss.34-41

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.34-41
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada, yol kaynaklı düşey doğrultudaki taşıt titreşimlerin insan vücudu üzerindeki
etkilerinin kayan kipli kontrolcü ile azaltılması amaçlanmıştır. Bunu gerçekleştirmek için çeyrek
taşıt modeli ve literatürde önerilen insan vücudu modellerinden biri bir araya getirilmiş ve bu
model üzerinde elde edilen titreşim sonuçları vücut titreşimlerini inceleyen ISO 2631 standardı ile kıyaslanarak analiz edilmiştir. Sonrasında bu titreşimlerin sürücü üzerindeki etkilerini azaltmak amacıyla kayan kipli kontrol yöntemi süspansiyon sistemine uygulanmış ve titreşimlerin insan vücudu üzerindeki etkileri fizyolojik olarak değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlar incelendiğinde, titreşimlerinin sürücü üzerindeki etkisinin kontrolcü kullanımı ile azaltılabileceği gösterilmiştir.
In this study, it was aimed to decrease the effects of road induced vertical vibrations on humanbody using sliding mode controller. For this purpose, the quarter-car model and a human body model proposed in literature are combined and the vibration results obtained from this combined model were compared with that of ISO 2631 standard which is about whole-body vibrations. Then, in order to suppress the effects of vibrations on human body, the sliding mode controller was applied to the suspension system. The effects of vibrations on the human body were evaluated from the point of view of physiology. It was shown by analyzing the obtained results that the vibration effects on the human body can be decreased by using the controller.