Denizde emniyeti arttırmaya yönelik kural ve düzenlemeler genellikle meydana gelen kazaların incelenmesinden sonra ortaya çıkan sonuçlara göre belirlenmektedir. Fakat bu düzenlemeler kazalar olmadan önce de belirlenemez mi?
Oluşum süreçleri bakımından kazalarla bire bir aynı olan “kazasay olaylarının” (Near Miss) kazalardan tek farkları gerçekleşen olay sonunda can ve mal kaybı ya da çevre kirliliği benzeri herhangi bir kayıp yaşanmamış olmasıdır. “Kazasay olayları” raporlanır, bunlar incelenir ve sonuçlar analiz edilirse alınması gereken tedbirler kaza olmasını beklemeksizin
belirlenebilir.
Emniyeti arttırmaya yönelik tedbirlerin belirlenmesinde “kazasay olaylarının” raporlanmasının gerekliliği bilinmesine rağmen raporlama yapılmasının önünde bir takım engeller vardır. Bu kapsamda yapılan araştırmanın birinci evresinde raporlama yapmanın önündeki sorunlar anket yöntemiyle belirlenmiş ve ikinci aşamada ise Delphi tekniği kullanılarak bu
sorunların nasıl aşılacağı belirlenerek etkin, verimli ve sürdürülebilir bir “kazasay olay” raporlama sisteminin esaslarının ortaya çıkartılması amaçlanmıştır. Araştırmada Türkiye’de deniz trafik emniyetini arttırmaya yönelik hizmet vermekte olan kurum ve kuruluşlarda görev yapmakta olan 100 kişi ankete katılmış, 42 uzman ile de Delphi uygulaması gerçekleştirilmiştir.
The rules and regulations to ensure and enhance safety at sea are
usually revised or developed after the investigation results of serious
maritime accidents. But isn’t it possible to do this before the accidents
happen?
The same things that cause accidents cause near misses. The only
difference between an accident and a near miss is the result. After an
accident life, property or environment are damaged but after a near miss no
damage occurs. By reporting and analysing near misses we can learn
important lessons and take remedial action before a full scale accident
occurs.
Although the necessity of reporting near misses is considered, there
are various barriers that prevent reporting them. In order to find solution to
this problem a research has been done. At the first stage of the research,
issues that stand near miss reporting were identified by questionnaire
method.
How to solve this problem was investigated at the second stage by
using Delphi Technique. As a result, for an effective, efficient and sustainable
near miss reporting system the system should be based on the elements of
positive safety culture. For the research 100 persons responded the
questionnaire and Delphi technique which was carried out among 42 experts
who were on duty in institutions and organizations aiming at enhancing the
safety of maritime traffic in Turkey.