Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, sa.35, ss.643-652, 2022 (Hakemli Dergi)
Hava taşımacılığının en temel bileşenlerinden olan havalimanlarının performansları, bulundukları ülke ve bölge için ekonomik ve sosyal
anlamda çok büyük öneme sahiptir. Bu çalışmada, tüm dünyayı etkisi altına alan COVID-19 pandemisinin öncesinde ve pandemi
döneminde Türkiye’deki havalimanlarının performans sıralamaları Üç Aşamalı Veri Zarflama Analizi (VZA) ile elde edilen göreli
etkinlik değerlerine göre karşılaştırılmıştır. Bu analizde, 2018 yılına ait 46 havalimanı; 2020 yılına ait ve aralarında yeni hizmete giren
İstanbul Havalimanı’nın da bulunduğu 51 adet havalimanı verisi kullanılmıştır. Analizin ikinci aşamasında; klasik VZA’dan farklı
olarak, Stokastik Sınır Analizi aracılığıyla, il bazında gayrisafi yurtiçi hasıla (GSYİH), üçüncül sektör oranı ve turist sayısı; çevresel
faktörler olarak alınmıştır. Böylece çevresel etkinin ve şans faktörünün etkinlik değerlerinden ayrıştırılması ve işletme performans
değerlerinin sadece yönetimsel etkinsizlik kaynaklı olması sağlanmıştır. Bu bilgiler ışığında, havalimanlarının etkinlik değerlerine göre
sıralaması elde edilmiş ve karşılaştırmalar yapılmıştır
The performances of airports, which are one of the most basic components of air transportation, are of great economic and social
importance for the country and region they are located in. In this study, the performance rankings of airports in Turkey before and
during the COVID-19 pandemic, which affected the whole world, were compared according to the relative efficiency values obtained
by the three-stage Data Envelopment Analysis (DEA). In this analysis, data from 46 airports in the year 2018 and 51 airports for the
year 2020, including Istanbul Airport, which has just been put into service, has been used. In the second stage of the analysis; unlike
the classical DEA, through the Stochastic Frontier Analysis, provincial gross domestic product (GDP), tertiary sector ratio, and the
number of tourists are taken as environmental factors. Thus, it is ensured that the environmental impact and the luck factor are separated
from the efficiency values and that the business performance values are based on only the managerial inefficiency. Considering this
information, the ranking of the airports according to their efficiency values was obtained and comparisons were made.